مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله




پاسخهای 110 سؤال از پرسشهای شما عزیزان به فایل  pdf منتقل شد.

ذکر برای مقابله با وسوسه
سؤال 129:
برای (آسان تر شدن) مقابله با وساوس و امیال نابجا ،  خواندن سوره ناس کفایت میکند؟

پاسخ:
علاوه بر آن ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد» نیز سفارش شده است.
ذکر برای محفوظ ماندن ایمان
سؤال 128:
سلام علیکم
نقل میشود برخی بزرگان، در ابتدای روز برای سلامت نگه داشتن ایمانشان تا شب اذکاری میخواندند اگر این صحیح است آن اذکار چیست؟ و آیا برای ما نیز توصیه میشود؟
پاسخ:
سلام علیکم
آنچه الان در خاطر دارم که برای مصونیت ایمان در آخرالزمان سفارش شده است تکرار زیاد این دعاست:
یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّب القلوب ثبِّت قلبی علی دینِک
نقل شده است حضرت آیت الله بهجت مداومت بر این دعا را به حضرت آیت الله خامنه ای سفارش نموده اند.
شرط انتظار
سؤال 127:
چه کسایی منتظرین واقعی میگن؟ باید چکار کنیم که جز منتظرین محسوب بشیم برای امام زمان چه قدمی باید برداریم بجز دعا برای فرج اصلا از کجا بفهمیم که پیش مولامون جایگاهی داریم یا نه؟ صرف اشک ریختن و دعا کردن که کافی نیست، پس چکار کنیم؟؟؟
پاسخ:
سلام علیکم
آنچه در احادیث از صفات منتظران آمده است این است که:
1) عجله نکردن در امر فرج و دست نبردن به اسلحه برای جلو انداختن فرج حضرت.
2) تقیه نمودن از دشمن و اظهار نکردن موارد اختلافی شیعه و سنی مگر در محافل خصوصی.
3) تمسک به دین امام، که همان اسلام ناب و فقه جعفری است.
4) اشک ریختن بر مصائب و اندوه بی پایان حضرت و احساس بی کسی و فراق برای حضرت.
5) دعای زیاد برای فرج در همه نمازها خصوصا خواندن این دعا:
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.
6) پیشه نمودن پارسایی و داشتن اخلاق نیک.
انتخاب محل زندگی
سؤال 126:
یا محل زندگی (بین شهرهای ایران) را باید جایی انتخاب کرد که در بین عموم مردم آنجا انسان های با طبع بالا وجود دارند یا شهرهای مقدسی که انسان های خاص و خالص بیشتری در خود دارد. در اولی کمیت بر کیفیت غلبه دارد و در دومی کیفیت بر کمیت.
پاسخ:
سلام علیکم
زندگی در محل های مقدس سفارش نشده است! زیرا نمی توان حق مجاورت امام معصوم علیه السلام را نگه داشت. خصوصا سکنا در کربلا که لازمه اقامت در آنجا حزن دائم است.
ولی اگر شرائطی ایجاب نماید که انسان در مکان مقدس ساکن شود، مثل تحصیل علم، باید تلاش کند هر روز تشرف به حرم برای زیارت داشته باشد یا لااقل روز اختصاصی به آن امام را به زیارت برود.
بنابرین در شرائط عادی همان بهتر که انسان شهری که مردمش از اخلاق و دین بهتری دارند را برای سکنا انتخاب کند!
یاد امام زمان علیه السلام در نماز
سؤال 125:
سلام علیکم،
آیا در نماز می توان برای حضور قلب توجه به امام معصوم داشت؟ طبیعتا در جاهایی از نماز این توجه وجود دارد، مثل ذکر صلوات بعد از اذکار رکوع و سجده یا دعا برای سلامتی امام زمان در قنوت. اما به طور کلی تر آیا می شود در نماز قلب را متوجه امام عصر یا امام حسین علیهما السلام یا دیگر معصومین کرد؟
پاسخ:
سلام علیکم
ائمه معصومین علیهم السلام یادشان تنیده با یاد خداوند است. خداوند مشیتش را از طریق مشیت امام زمان علیه السلام اعمال می کند پس وقتی شما حرکتی انجام می دهی چه در ذهن و چه در زبان و چه در دیگر اعضای بدن، این مشیت امام زمان علیه السلام است که در حال تحقق است.
توجه به این نکته سبب خواهد شد شما در همه حال بیاد امامتان باشید.
توجه داشته باشید که همانطور که نماز، ذکر را در انسان در دیگر حالات تقویت می کند، ذکر در دیگر حالات نیز، به ذکر در نماز مدد می رساند.
بنابر این بیاد ولی نعمت بودن امام زمان علیه السلام و این ایشان سامانه تحقق همه امور در جهان هستی اعم از خلقت و رزق و معنویت و علم و محبت و ... هستند، در نماز این یاد و این توجه اوج می گیرد.
هر چیزی را که می خواهید در نماز رشد کند و اوج بگیرد، بذرش را قبلا کاشته و حرکتش را قبلا آغاز کنید!
برخورد صحیح با وسائل ارتباطی
سؤال 124:
سلام علیکم حاج آقا.
لطفا درباره ی استفاده از ابزار ها و و وسایل دیجیتال در زندگی ؛ و مشغله های ذهنی ای که بر روی فکر میگذارند و موجب تغیییر تفکر انسان نسبت به عالم و در کل موجب مشکلات بسیار زیادی در زندگی می شوند، یک بحث مفصل و کاملی بذارید.
مثلا تاثیراتی که بر روی تمرکز میگذارند، تاثیراتی که بر روی ذهن و تنبلی ذهن میشود و...
در کل تو مقوله ی تحول و استفاده از ابزارهای نوین، خط قرمز استفاده از چنین ابزاری چیست؟؟؟؟ (البته یه جا گفته بودید که در استفاده از ابزارها، انسان باید اون هارو در تصرف خودش در بیاورد؛ نه اینکه ابزارها انسان رو تصرف کنند.)
مثلا من بعضی ها رو میبینم که در استفاده از تکنولوژی (تکنولوژی به معنای عام از قبیل تلویزیون و رایانه و گوشی هوشمند و تبلت و...) زیاده روی میکنند و گاهی هم اصلا دست خودشون نیست و باید استفاده کنند(حالت اعتیاد) .
ما تو این شرایط باید چیکار کنیم؟؟؟؟ چگونه انسان خودش رو از این زندگی ماشینی و یکنواخت خارج کنه؟؟؟ طریقه استفاده ی صحیح از ابزار ها چیه ؟ ما باید چطور با ابزار ها برخورد کنیم که هیچ گونه تاثیری بر روح و روان ما نگذارد؟؟؟
حاج آقا خودم رو میگم: بنده هر روز باید بیام به اینترنت و به یک سری سایت های مشخص سر بزنم(مثلا تدبرات و خامنه ای دات آی آر و پست الکترونیکم و...) و مثلا یک روز که با خودم میگم امروز نباید از کامپیوتر استفاده کنم، نمیتونم اجرایی اش کنم و استفاده ای نکنم.......
حاج آقا کمـــــک. ما جوون ها رو دریابید که واقعا شرایط ما خیلی سخت شده. ما تو شرایط زندگی ماشینی واقع شدیم و واقعا به یه طبیعت بکر نیاز داریم، به یک محیط برای تفکر نیاز داریم، به یک پشت کوه هایی نیاز داریم که اثری از امواج مغناطیسی اعم از رادیو و تلویزیون و ماهواره و تلفن همراه وجود نداشته باشد. به یک جایی نیاز داریم که تنها باشیم.(آقا ما اصلا این شعار "هیچ کس تنها نیست" رو نمیخواهیم.
پاسخ:
سلام علیکم
یکی از اشکالات رائج در برخورد با مسائل امروز جامعه انسانی، قید «امروز» زدن به این مسائل است!
1) انسان از بدو خلقت مشکل عمل نمودن به دانشهایش را داشته است. وقتی شیطان آدم و همسرش را فریفت، خداوند به آندو فرمود: مگر من شما را از این درخت نهی نکردم و به شما نگفتم که شیطان برای شما دشمنی آشکار است؟! (اعراف: 22)
2) همیشه اسباب لهو و لعب که انسانها را از اهدافشان در زندگی باز می داشته است و اصلا آنها را می فراموشانده است که برای چه به دنیا آمده اند وجود داشته است. قرآن پر از آیاتی است که به این مسئله پرداخته است.
3) حرفهای مفت و بی اساس زدن و این حرفها را گوش دادن و به دیگران منتقل کردند، درد همیشگی بشر بوده است. قرآن از این سخنان با لهو الحدیث یاد نموده است. یعین سخنان لهوی!
4) موسیقی و ارتباط هوس آلود زن و مرد و فرین در معامله، تن به کار ندادن و نفاق در عصه سیاسی و مراوده با کفار و عدم اطاعت از حجت خداوند و .... همه و همه هیچ وقت نه از زندگی بشر جدا بوده است و نه در طول زمان رنگی باخته است و یا زمانی پررنگ بوده است.
5) این که جوان می تواند و نمی داند و پیر می داند و نمی تواند و این جوان می گوید: «هنوز وقت دارم» و پیر می گوید: «دیگر وقت ندارم» و این که جوان پر از خشم و شهوت و شتاب است و حالات روحی اش مدام در حال تعویض است و پیر پر از سستی و خستگی و لجاجت است و کمتر چیزی حال او را عوض می کند. و فرقهای زیاد و زیادتر بین جوان و پیر قصه تأسف بار همیشه بشر است.
6) این که انسانها تحت تأثیر یکدیگر رفتارهای بی معرفتی را انجام می دهند و تقلید کورکورانه می کنند در کدام مقطع تاریخ و در کدام جامعه انسانی نبوده است و یا کم بوده است؟ این که من داشته باشم چون دیگری دارد و در مرحله بعد من داشته باشم چون خیلی ها دارند و در مرحله بعد من داشته باشم چون همه دارند و در آخر من داشته باشم چون اگر نداشته باشم می گویند چرا ندارد! چه وقت بهانه برای تکاثر و تفاخر نبوده است؟
امام پیشرفت ارتباطات جمعی در عصر کنونی مقدمه ظهور امام زمان علیه السلام است زیرا در روایت است که قبل از ظهور زنان در خانه نیز فقیه در دین می گردند و نیز بر همه انسانها حجت تمام می گردد و دیگر با ظهور حضرت کسی که ایمان ندارد، ایمان آوردنش نفعی به حال او نخواهد داشت!
منتظرین ظهور حضرت اگر در ادعای خود صادق هستند باید از این وسائل کمال استفاده را ببرند و اسلام ناب را به زبانهای مختلف ترویج دهند.
برای این کار باید از شبهات روز با خبر بود، از پاسخهای اسکاتی و اقناعی مطلع گشت، از هنر و قالب جذاب برای ارائه محتوای درست بهره برد.
همینها اگر هدف از استفاده از وسائل جمعی باشد بسیار خوب است بلکه ضروری است.
به نظر نمی آید اگر کسی وارد فضای تبلیغ دین و آماده سازی ظهور حضرتش شود، دیگر جذب مسائل انحرافی این وسائل شود.
موفق باشید!


برخورد با فکر غلط همسر
سؤال 123:
سلام عیلکم  
همسرم مرد خسیس نیست ولی همیشه برای لباس خریدن اختلاف نظر دارم ایشون میگن تا لباس بچه خراب پاره نشده جدید نگیریم اما من دوتا دختر دارم وهر دو توی سن رشد هستن وقبل از پاره شدن کوچیک میشن ومن هم اون جوری لباس گران نمیگیرم معمولا میگردم لباس قیمت مناسب میگیرم اما ایشون همیشه ناراحت میشه لطفا کمک کنید چه جوری باید برخورد کنم با این موضوع ممنونم .
پاسخ:
سلام علیکم
1- اگر ممکن است به شوهر خود پیشنهاد دهید تا نزد کارشناسی برای مشاوره با هم بروید.
2- اگر ناراحتی ایشان زیاد نیست، مقدار کم آن آسیب جدی نمی زند.
3- در مقابل ناراحتی ایشان، سکوت کنید و بحث نکنید و خصوصا این که به دیگر موضوعات آن را سرایت ندهید تا بتوانید جلوی هتک حرمت یکدیگر را بگیرید.
4- اگر ناراحتی زیاد است طوری که آسیب زننده است نخریدن لباس بهتر از تنش در خانواده است. این تنش روح فرزندان را بیشتر در تنگنا قرار می دهد تا تنگی لباس!
5- هر وقت خواستید اخلاق فردی را عوض کنید، بدون این که مستقیم وارد تعویض اخلاق او شوید، به نیکویی اخلاق و معاشرت خود بیافزایید تا با نفوذ بیشتر در قلب و احساس او، بتوانید به مغز و اندیشه او راه یابید!
6- از همه مهتر این است که برای حل مشکل خود بعد از نمازها بصورت جدی دعا کنید!
برخورد با سؤالات جنسی کودکان
سؤال 122:
سلام علیکم!  
برخی میگویند به کودکان باید نسبت به پرسشهایی که مناسب سنشان نیست دروغ نگوییم و آنان را کم کم نسبت به این گونه مسائل آگاه کنیم، زیرا شنیدن جواب از فضای بیرون ازخانه تبعات بدتری دارد.آیا این نظر درستی است ؟
پاسخ:
سلام علیکم
این مسئله را نمی توان مستقل از دیگر ملزومات یک خانواده موفق ارزیابی نمود و درباره آن حکم صادر کرد.
خانواده مورد رضایت خداوند، نیازمند زیر ساختهایی است که تماما برمی گردد به حسن خلق و حسن سلوک والدین.
وقتی در خانواده مال حرام راه نیابد، والدین انسانهای نسبتا خودساخته ای باشند، حجاب رعایت شود. هم حجاب مناسب در خانه و هم حجاب مناسب بیرون خانه و هم حجاب مناسب در میهمانی ها، والدین اهل عبادت باشند، فرزند خود را در هر مقطع سنی اش هوشمند بدانند که نباید به او بی احترامی کرد و با او با مکر برخورد نمود، همه اینها که اتفاق بیافتد دیگر نیازی نیست هراس از فضای فرهنگی بیرون از خانه داشت.
در این فضا وقتی فرزند سؤال جنسی مطرح می کند به این سؤال هم می شود مثل دیگر سؤالات او پاسخ داد. منتها قانون کلی اینجا وجود دارد که نه مختص مسائل جنسی است و نه مختص به کودک و آن این است که هر پاسخی باید به اندازه نیاز سؤال کننده باشد. هیچ سؤالی نباید بهانه برای طرح یک سخنرانی برای مخاطب باشد. گاهی پاسخها یک بله یا خیر است.
اگر والدین مهارت چاسخ دهی به سؤالات کودک را قبلا در پاسخ به دیگر سؤالات او آموخته باشند، اینجا نیز می توانند بخوبی از پس پاسخ به سؤالات او برآیند.
 البته می توانید درباره پاسخ به سؤالات فرزند خود کمک هم بگیرید. وقتی سؤالی کرد به او بگویید: «ان شاء الله پاسخت را خواهم داد» و بعد سؤال او را با کارشناسان در میان بگذارید. میتوانید در همین فضا نیز آنها را مطرح کنید تا ان شاء الله پاسخ مناسب را دریافت نموده و به فرزند خود منتقل کنید!
حتی اگر دسترسی به مربی مناسبی داشتید می توانید فرزند خود را تشویق کنید که سؤالات خود را از او بپرسد. چقدر خوب است برای فرزند خود دنبال مربی مناسبی باشید و او را با عالمی آشنایش کنید و ارتباطش دهید!
و از همه مهتر این است که وقتی از نحوه برخورد با فرزند خود درمانده شدید حتما بعد از نمازهای خود از خداوند بخواهید که شما را از درماندگی خلاص کند و راه چاره مناسبی را جلوی شما بگذارد.
موفق باشید.
علاج خشم
سؤال 121:
سلام
حاج آقا من تازگی ها خیلی عصبانی می شم، سعی می کنم خودمو کنترل کنم. اما خشم درونی عمیقی دارم که اذیتم می کنه. به نظرتون باید چی کار کنم؟ دعایی مناسب این احوال هست؟
پاسخ:
سلام علیکم
قسمتی از خشم، علتی جسمانی دارد. و قسمتی از آن علت روانی!
برای علاج جسمانی خشم توصیه می کنم این مقاله را مطالعه کنید.
امام آن قسمت که مربوط به مسائل روانی انسان پرخاشگر می شود باید به عجب و خودپسندی اشاره کرد.
وقتی کسی نظر خودش را خیلی بهتر از نظر دیگران بداند طبیعتا وقتی با نظر مخالف خود مواجه می شود خشمگین می شود.
بر همین اساس انسانها وقتی بزرگتر می شوند، خشم در آن کمتر می شود زیرا عجب بیشتر معلول جهل است و انسان با زیاد شدن سنش بیشتر به ضعفهایش آگاه می شود و این آگاهی میزان عُجب او را کاهش می دهد.
برای رهایی از خشم باید ابتداء مشکلات بعد از فروکش نمودن خشم را درمان نمود. وقتی انسان خشمگین می شود به اطرافیان خود ستم می کند! با ناسزایی که می دهد! با دادی که می زند، با برخورد فیزیکی که می کند! با تهمتهایی که می زند و غیره! باید از همه اینها عذر خواهی کند!
در گام دوم تلاش کند هنگام خشم بفرموده امام علی علیه السلام عمل کند: نه سخنی بگوید و نه تصمیمی بگیرد و نه کاری انجام دهد. اگر ایستاده است بنشیند و اگر نشسته است بایستد. صورتش را آب بزند مخصوصا آب خنک. و نیز سعی کند چیزی بنوشد!
ذکر صلوات برای فرو نشستن خشم بسیار مؤثر است!

توضیح فرازی از دعای یا من ارجوه
سؤال 120:
سلام علیکم
در دعای ماه رجب هنگام درخواست خیر از خداوند، میخوانیم "جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره " اما همگام  درخواست دفع شر میخوانیم " جمیع شر الدنیا و شر الآخره"  ،  یعنی در این جمله برای مضاف الیه شر از واژه جمیع استفاده نمیکنیم، علت چیست؟
پاسخ:
سلام علیکم
ظاهرا پاسخ این باشد که مصون مانده از مقداری از شر آخرت کافی است که فرد از همه انواع آن شر محفوظ بماند ولی برخورداری از قسمتی از خیر آخرت دلیل نمی شود که از همه آنها برخوردار شود.
اسراف و تذیر
سؤال 119:
فرق اسراف با تبذیر در چیست؟
پاسخ:
سلام علیکم

فرق بین تبذیر و اسراف این است که تبذیر همانطور نثر (پخش) همراه با تفریق (و ریخت و پاش) است و اسراف تجازو از حد و عدالت است:

وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ‏ (إسراء: 26 و 27)

خداوند متعال در آیه فوق از کلمه تبذیر استفاده نموده است بخاطر اشاره به این که مصرف نمودن مال در میان آنان (مساکین و غیره) اکثرا اسراف نیست و خارج از حد عدالت نمی باشد! بله تفریق مال در میان آنها بدون نظم و بدون برنامه خارج از تدبیر و عدالت است.

و مخفی نماند که غالبا منشأ تفریق مال انگیزه نفسانی و استکبار و غرور دارد و استکبار بزرگترین صفت شیطان است و کسی که تبذیر می کند شبیه شیطان است و برادر اوست!
التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج‏1، ص: 238
دوستی یا برادری
سؤال 118:
سلام علیکم!
از نظر اسلام دوستی بالاتر است یا برادری؟
پاسخ:
سلام علیکم
این بالاتر بودن اگر از نظر حقوق باشد قطعا حق برادر بالاتر است چون خویش است و خداوند روز قیامت از دو حق می پرسد یکی از حق خودش و یکی از حق خویش (نساء: 1)
اما اگر منظور از بالاتر بودن، میزان تأثیر گذاری آن در زندگی و مواظبت در انتخاب است، قطعا دوست از این لحاظ مهتر از برادر است زیرا از دوزخیان وقتی درباره علت دوزخی شدنشان پرسیده می شود در پاسخ می گویند: ما دوست گرمی نداشتیم! (شعراء: 101)
برخورد با کودک
سؤال 117:
سلام
نحوه برخورد با کودکی (پسر ۸ ساله) که سعی دارد در خانه همه امور با هماهنگی و همراهی او انجام شود چیست؟ طوری که گویی حاکم اوست و همه باید همه چیز را با او هماهنگ کنند. نوعی خودکامگی خنده دار ولی بعضا آزاردهنده. البته کودکی است با هوش نسبتا بالا و در ارتباط با بزرگ تر ها سعی می کند خودش را از سنش بالاتر نشان دهد و با آنها هم سخن شود، مثل اینکه با آنها تماس بگیرد و به نوعی خود را در زمره افراد بزرگسال به حساب بیاورد.
پاسخ:
سلام علیکم
طبق روایات ما کودک در هفت سال اول باید «سیّد؛ سرور» باشد یعنی والدین مجبور به هماهنگی با او باشند ولی در هفت سال دو باید «عبد؛ مطیع» باشد و در این مرحله این فرزند است که باید خود را هماهنگ با والدین نماید.
اگر فرزندی بتواند بخوبی در هفت سال نخست از حق «سید» بودن خود استفاده کند کم کم آرام شده و آماده ورود به مرحله اطاعت می شود. که البته ممکن است یک دو سال نسبت به هفت سالگی، کم و زیاد داشته باشد.
متأسفانه بسیار دیده شده است که والدین جلوی حق فرزندان را در استفاده از حق سیادت می گیرند و فرزند در مراحل دیگر زندگی مثل آدمی که کمبود ریاست و سیادت او را مدام آزار می دهد در پی تقابل با هنجارهای جامعه است.
چند نکته عملیاتی در مورد فرزند مورد سؤال:
1) با او وارد معامله شوید! اطاعت خود را از خواسته های او مشروط به اطاعت او از خواسته های خودتان کنید!
2) چند مورد به خواسته های غیر منطقی فرزند خود عمل کنید تا خود متوجه غیر منطقی بودن آنها شود. اصلا این که هفت سال نخست باید کودک از آزادی بیشتری برخوردار باشد بخاطر این که به مرور باورش شود که باید گوش به حرف والیدن خود بدهد و الا مشکلات زیادی برایش فراهم می شود.
3) ببینید از نظر «حلم و بردباری» در چه وضعیت روحی هستید! وقتی کسی در بردباری ضعیف باشد، در باره ناهنجاری دیگران نمی تواند منصفانه قضاوت کند. بار مشکلات را بیش از حد سنگین می بیند. ان شاء کتابی را در موضوع بردباری بزودی در وبلاگ برای استفاده خواهم گذاشت!
4) دعا نمودن برای حل مشکل و از جمله مشکل مورد سؤال، دوای مطلق است زیرا یا خداوند مشکل را بر طرف می کند و یا قدرت تحمل مشکل را به ما می دهد. به عبارت دیگر یا مشکل را کوچک می کند و یا ما را بزرگ می سازد!

نماز والدین براى فرزند: چهار رکعت است: در رکعت اول یک حمد و ده بار:

«رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَ أَرِنا مَناسِکَنا وَ تُبْ عَلَیْنا إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ». و در رکعت دوم یک حمد و ده بار:

«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ.» و در رکعت سوم حمد یک بار بخوان و سپس ده بار بگو:

«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً.» و در رکعت چهارم یک حمد و ده بار بگو:

«رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى‏ والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ. » بعد از سلام ده بار آیه "ربنا هب لنا" تلاوت شود!

(مکارم الأخلاق، ص: 334)

 
حفظ قرآن
سؤال 116:
سلام علیکم حاج آقا.
درباره حفظ قرآن میخوام یه مقدار برام توضیح بدید.
اون جزوه ای هم که برا حفظ قرآن تهیه کردید بودید، مطالعه اش کردم(البته روش حفظ قرآن بود) ؛ یه نیروی درونی گاهی اوقات منو به حفظ قرآن تشویق میکنه ، ولی شیطان همیشه سختی هاشو جلوی چشمم میاره و منو نا امید میکنه.
مثلا از اونجایی که «العلم نور » و اینکه طبق حدیث عنوان بصری که : علم نوری است که خدا در قلب کسی که بخواهد، قرار می دهد. من از این نا امید میشم که خدا این نور رو در وجودم قرار نده و از این بهانه های شاید به ظاهر مسخره ولی عمیق و ریشه کن!!! (اینکه میگن آگاهی داشتن و علم ، گاهی اوقات باعث حجاب انسان میشه واقعا درسته.)
میخوام منو راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم و از کجا شروع کنم؟ (از صفرٍ صفر در نظر بگیرید؛ به قول شیمی و فیزیک، صفر مطلق!!!!!!!)
پاسخ:
سلام علیکم
برای حفظ قرآن از نیمه دوم جزء سی آغاز کنید و بعد بروید از ابتدای جزء سی و بعد جزء بیست و نه و بعد بیست و هشت! و بعد از آن که سوره های نسبتا کوچک و متوسط را حفظ نمودید بروید از ابتدای قرآن.
این روش کمک می کند که اگر به هر دلیلی از ادامه حفظ باز ماندید بتوانید همان مقداری را که حفظ نمودید را در حافظه خود نگه دارید!
این روش آزمونی خواهد برای استعداد یابی شما که آیا امکان حفظ همه قرآن را دارید یا خیر!
قبل از حفظ هر سوره ای ابتداء تفسیر آن را بر اساس تفسیر نمونه مطالعه کنید! و بعد که حفظ نمودید، تفسیر آن را از روی گزیده تفسیر نمونه مرور کنید!
اگر فرصت مطالعاتی بیشتری دارید، روی سوره هایی که حفظ نمودید. مطالعه کنید! بر اساس آنچه حفظ نمودید و تفسیرش را مطالعه نمودید برداشتهای خود را بنویسید! خلاصه این که حفظ قرآن به معنای تنظیم برنامه ای جدید برای مطالعه و تفکر و نوشتن است!
اگر وبلاگی ندارید، آن را بسازید و در آن از برداشتهای قرآنی و یا اطلاغعاتی قرآنی اتان بنویسید!
یقینا این حفظ همراه با تدبیر باعث خواهد شد، حفظ شما ذهن و زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد و ماندگار شود!
تشکر
التماس دعا
نماز اول وقت، یا نماز با حضور قلب بیشتر
سؤال 115:
2. گاها نماز اول وقت خوانده می شود که از بار این تکلیف خلاص شویم و ...؛ آیا در این صورت کمی به تأخیر باندازیم؟ چه توصیه ای می فرمایید؟
خیلی خیلی ممنون و تشکر.
پاسخ:
سلام علیکم
اگر حال فرد در ابتدای وقت، خیلی خراب است طوری که اصلا تمرکزی در نمازش ندارد و به سختی باید آن را بخواند، بهتر است آن را با تأخیر بخواند و اما اگر تأخیر نماز تأثیر کمی در کیفی بودن نمازش دارد، افضل همان سر وقت خواندن است!

آهنگ نماز و جو کاذب معنوی!
سؤال 114:
سلام
دو تا سوال درباره نماز از محضرتون داشتم.
1. اینکه اذکار نماز را با لحن و آهنگ خاصی أداء کنیم چطور است؟ نماز اکثر علماء خالی از اینگونه لحن هاست، بر خلاف آیت الله خامنه ای و جنابتان که دارای آهنگ است؛ آیا جو معنوی کاذب به نمازگزار نمی دهد؟
پاسخ:
سلام علیکم
مستحب است که در نماز هم لحن عربی آن رعایت شود و هم با صوت حزین خوانده شود و بخصوص امام جماعت مستحب است قرائتش از وزانت و عربیت بیشتری برخوردار باشد تا اطمینان مأمومینی که وسواس در قرائت دارد را نیز جذب کند.
حال ممکن است کسی برای این گمان بوجود بیایید که رعایت آداب قرائت برای من شبهه ریا دارد. او خودش می داند که به تکلیفش چگونه عمل کند. عمل او ملاکی برای عمل دیگران نیست! ملاک فقط حکم خداوند است!
اما جو معنوی که اگر با عمل به حکم خداوند بوجود بیاید، دیگر کاذب نیست.

حقوق والدین بر فرزندان
سؤال 113:
سلام علیکم
پدر و مادر چه حقوقی به گردن فرزنداشون دارن؟
پاسخ:
سلام علیکم
حداقل حق والدین بر فرزندان اطاعت از آنها در غیر محرمات الهی است و حداکثر حق نیز، جلب رضایت آنهاست. جلب رضایت والدین تنها از طریق احسان به آنها بدست می آید. و احسان به والدین به معنی این است که برای هرکاری که برای والدین انجام می دهید، بهترین قالب را انتخاب کرده و آن را به نحو احسن انجام دهید!

بهترنی دعا برای والدین
سؤال 112:
سلام علیکم.
بهترین دعایی که میشود در حق پدر و مادر کرد؟
پاسخ:
سلام علیکم
بهترین دعا برای والدین همان دعایی است که خداوند دستور به آن داده است (1) و حضرت ابراهیم (2) و حضرت نوح (3) نیز همان را برای والدینشان نمودند و آن طلب رحمت و مغفرت برای آنهاست:

1- رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیراً  (اسراء: 24)

2- رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَ‏ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ (ابراهیم: 41)

3- رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَ‏ (نوح: 28)


آیا توبه نعمت ها را بر می گرداند؟
سؤال 111:
با سلام 
ممنون از پاسخ شما.
در سوال قبلی پاسخ دادید مگر خفاش چشم دارد؟ خب خدا توقعی که از من دارد را از خفاش ندارد. راستش توجیه نشدم.
اما در ادامه هم ممنون میشم به این سوال پاسخ بدید که : 
اگر انسان نعمتی را کفران کند و خداوند آن نعمت را تیدبل به نقمت نمیاد یا از او بگیرد ، آیا ممکن است با توبه آن نعمت برگردد؟ 
آیا می توان از دو عبارت اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیر النعم و عبارت یبدل السیئات بالحسنات به این نتیجه رسید که پس توبه کنی ذنوب باید پاک بشه و چون گفته حتی بدی رو به خوبی تبدیل میکنه باید نعمت هم برگرده ؟ 
در تفاوت ذنب و سیئه نگاه کردم ظاهرا سیئه از روی سهو است اما ذنب عبارت از هر عملى است که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى بوده باشد، و اصل آن از «ذَنَب» گرفته شده که به معناى دم و دنباله حیوان است و به گناهان نیز اطلاق ذنب شده است؛ زیرا گناه، جنایت و ستم به دیگران دنباله و آثاری دارد و مستلزم کیفر و عقوبت و انتقام است. و مطابق با این حدیث امام سجاد انسان از روی علم مرتکب ذنب می شود :
و الذنوب التی تزل النعم: عصیان العارف، و التطاول علی الناس، الاستهزاء بهم، و السخریه منهم:
گناهانی که باعث زوال نعمت است: با علم و عرفان به گناه مرتکب گناه شدن، تعدی و تجاوز به حقوق مردم، ریشخند کردن انسان ها، خوار نمودن افراد.  
آیا غفران خداوند علاوه بر خود ذنب اثر و دنباله ی آن را که تبدیل شدن نعمت به نقمت است را هم از بین میبرد و نعمت باز میگردد؟ مثل بیماری که اتفاق افتاده یا مالی که از دست رفته و ... 
پاسخ:
سلام علیکم
آنچه خداوند به انسان داده است، بسته به نوع نگاه انسان به آن عنوان نعمت و یا نقمت می گیرد. هرچند چون خداوند آنچه را که به انسان داده است، بخاطر حسن استفاده از آن بوده است و قطعا موجب کمال است، عنوان اولیه آن، «نعمت» است. ولی بدون در نظر گرفتن نگاه خداوند، از منظر انسانی، عنوان تعمت و نقمت کاملا انتزاعی و ذهنی است.
وقتی نعمتی، نقمت می شود، یعنی فرصتی تبدیل به تهدید می شود. نعمتها اگر درست بکار گرفته نشوند موجب غفلت می شوند. حال اگر شخص توبه کند، آنچه تا حال موجب غفلت بود و تهدید بود، موجب تذکر شده و نعمت می گردد.
بیماری و سلامت هر دو هم می تواند نعمت باشد و هم نقمت. وقتی انسان ناسپاسی سلامت را می کند و یا در بیماری جزع نموده و بی تابی می کند، آن وقت است که سلامت و بیماری می شود نقمت. حال اگر از کفران و جزع توبه نمود، سلامتی و بیماری بدون این که لازم باشد، از بین بروند، می شوند موجب تذکر.
ممکن است انسان بیماری بعد از توبه از جزعی که کرده است، باز هم بیماری اش ادامه پیدا کند و حتی بدتر شود، ولی این مانع نمی شود از این که گفته شود، بیماری برای او نعمت شده است. فرصتی شده است برای این که به مقام صابرین برسد.
پس تغییر نعمتها، لزوما به معنی از بین رفتن چیزی نیست و تبدیل سیئات به حسنات هم لزوما به معنی پدید آمدن چیزی نیست.
مثلا آبی که انسان را خفه می کند و تا تشنگی اش را رفع می کند با هم فرق می کند؟ خیر! فقط مجرای آن از حلق به نای و از نای به حلق تغییر می کند همین!
عواملی که باعث تغییر واقعی پدیده ها می شود بسیار زیاد است. ولی آنچه عنوان این پدیده ها را از نعمت به نقمت و بالعکس تغییر می دهد فقط نوع نگاه انسان است.
درباره مباحثه قبلی که با هم داشتیم، باید عرض کنم، مسؤولیت انسان ربطی به بینا بودن و نابینا بودن او ندارد. درست است هر کس نعمتی بیشتر داشته باشد توقع بیشتری از اوست، ولی انسانیت انسان به داشتن اراده است و لازم نیست ابزار تحقق اراده را هم داشته باشد. لذاست که گفته شده است، راضب بودن به عمل قومی، سبب می شود انسان در زمه آن قوم قرار بگیرد.
کسی که کور است از او خواسته می شود، این شوق را داشته باشد که اگر بینا بود در جهاد شرکت می کرد.
اصلا تحقق اراده و شوق در اختیار انسان نیست. به خیلی از امور ربط دارد. که یکی از آن داشتن ابزار جسمانی است. انسان را بخاطر نیتش محاکمه می کنند. که انما الاعمال بالنیات!

نظرات  (۸۱)

  • پوسترهای یا قائم آل محمد
  • با سلام
    گفته می شه این پوسترهای یا قائم آل محمدی که در سطح کشور زیاد هم پخش شدن، اطرافش حروف و اعدادی داره که طلسم هست و می تونه اثرات منفی ای داشته باشه؟ شما تایید می کنید؟ از حروف و اعدادی که در اطرافش نوشته شده از کجا معلوم که برای چی استفاده شده؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پوستر رو تو تلگرام بذارید ببینم تا اگر چیزی به نظرم رسید به اطلاعتون برسونم
    https://telegram.me/sar1343
    سلام
    اگر کسی چشم شوری دارد چه کند هر چه ایه الکرسی و بسم اله و صلوات میفرستد باز هم چشمش میگیرد.
    اگر کسی بخواهد مورد چشم زخم دیگران واقع نشود چه کند؟ دعا میخواند اما باز هم چشم دیگران او را میگیرد چه کند؟
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    سلام، سوالی از شما پیرو ولایت داشتم:
    آیا قلب(احساس، عواطف، عشق ...) زلیخا دستور مراوده با یوسف نبی را داد یا شهوت و نیاز جنسی او؟
    آیا نیاز جنسی زلیخا باعث شد تا او یوسف نبی را به اتاق هفت درب بکشاند یا اینکه زلیخا چون می دانست که یوسف نبی، مجرد و جوان است و قطعا نیاز های غریزی جنسی دارد، می خواست تا با استفاده از این حربه(درخواست رابطه) یوسف نبی را به دست آورد و به خواسته قلبش برسد.
    آیا هدف زلیخا ارضا جنسی توسط یوسف نبی بود یا ارضا شدن قلبش؟
    اگر امکانش هست پاسخی مبسوط بدهید زیرا بنده دچار این مسائل هستم.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    سلام باتوجه به شرایط امروز و فردای جامعه ،آیا باز هم نیاز به رفتن و یادگیری زبان دوم وجود دارد؟ آیا مثل منی که قرار نیست که به خارج از کشور برم ایا باز هم یادگیری زبانی مثل انگلیسی جزو ملزوماته
    چون الان بسیاری از دوستانم به کلاس های زبان میرن این یک غرب زدگی نیست؟ یا واقعا لازم است که ما این زبان را بیاموزیم
    باتوجه به اینکه دین ما اسلام است نیاز به اموختن زبان عربی در اولویت نیست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    خب زبان عربی رو یادبگیری میشه همون زبان دوم.
    یادیگری زبان دوم برای کسانی که اهل تحقیق و یا تبلیغ هستند مورد توصیه حضرت آقا است.
    سلام علیکم
     در زمان حضور مبارکتان در مسجد حضرت سیدالشهدا موضوعی را در رابطه با جعلی بودن سن ازدواج حضرت خدیجه سلام الله با رسول الله که سن ازدواجشان را توده مردم برای حضرت خدیجه چهل سال میدانند و همچنین جعلی بودن سن عایشه همسر پیامبر که سن او را هنگام ازدواج نه سال ذکر نموده اند و فرمودید که این فتنه ایست برای پیش برد موضوعات دیگری...
    لطفا توضیحات خود را منباب این موضوع و اسناد لازم را برای از بین بردن این باور غلط در میان مردم بیان فرمایید.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    درباره سؤال نخست مراجعه کنید به این آدرس.
    در باره سؤال دوم مراجعه کنید به این آدرس.
    با سلام
    فکرهایی که میاد سراغم قابل کنترل نیستن شاید یه عهدی ببندم و چند روزی قوی و مصمم ذهنم رو کنترل کنم که این تخیلات که قالبشون نا ثوابن نیان اما یه مدت که بگذره ضعیف میشم و این فکرها میان و دیگه هم قابل کنترل نیستن حتی وقتی سعی میکنم با اذکار و توجه جلوشون بایستم زورم نمیرسه وتا منو شکست ندن دست بر دار نیستن,و همیشه هم موفق بودن برای کنترل و شکست افکار و تخیلات گناه چه باید کرد؟
    این فکر بخواد شروع به تخیل کند نمیشه جلوی او رو گرفت یه روز دو روز روز سوم تسلیمش میشی
    چطور میشود جلوی این افکار را گرفت با اینکه از راههای مختلفی بسیار تلاش کردم اما در نهایت شکست خوردم
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    سلام علیکم
    کسی که دارای تکبر است,و از دارا بودنش ناراحت,برای رفع ان تلاش میکند,حتی نفس خود را در مقابل دیگران خرد میکند تا غرورش شکسته شود مثلا دست پدرش را میبوسد ,در صورت اشتباه عذر خواهی میکند,اگر نداند میگوید نمیدانم,حتی صیغه برادری را بین دوستانی که میداند از هر نظر نسبت به او پایین ترند میخواند تا غرور اینکه من از فلان دوستم بالاترم را در خود بشکند اما الاایحال روز به روز تکبر و غرور در او رو به فزونی میرود,
    برای درمان و رهایی چه باید کرد
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
  • احمد نسیمی
  • سلام علکم
    ایادر زمان حضرت رسول وعلی علیه السلام هم بحث هلال ماه با ان گستره حکومت اسلامی -مثل امروز بین ملتهای مسلمان وحتی بین خودعلمای شیعه مطرح است-بود ؟
    پاسخ:
    در آن زمان پیامبر اسلام که نبوده است زیرا فقط مدینه شهر اسلامی بوده است و در آن ماه رؤیت می شده است و دیگر بحث این نبوده اس که آیا اگر در شهرهایی دیگر اگر ماه دیده شده و در مدینه دیده نشد حکمش چیست!
    در زمانهای بعد هر منطقه ای که هلال را دیده باشد عید اعلان می کند و مشکلی هم در کار نبوده است! ولی در این زمان بخاطر زیاد بودن ارتباطات وقتی منطقه عید اعلان می شود مناطق دیگر مطلع می شوند و صدایش در می آید چرا در آن منطقه عید اعلان شد و در این منطقه نشد. نباید این مسئله را مهم دانست!
    البته اختلاف مبنانی نیز در این جا وجود دارد که باعث شده است در باره ورود به یک ماه قمری در یک منطقه هم اختلاف نظر باشد مثل این که آیا رؤیت هلال در شهرهای شرقی کفایت از رؤیت هلال در شهرهای غربی می کند؟ آیا رؤیت با چشم مسلح نیز می تواند جای رؤیت با چشم عادی را بگیرد؟ آیا صرف یک مرز جغرافیایی سبب می شود تا مردم داخل یک کشور تابع رؤیت هلال در منطقه ای از آن کشور باشند؟
    ولی همانطور که گفتم اینها خیلی مهم نیست و تا بحال بی نظمی جدی را در کار انسانها ایجاد نکرده است! ان شاء الله که ولایت فقیه مورد قبول همه مسلمین قرار گیرد و با حکمی که ولی فقیه می کد بتوانند مسلمین به وحتی در این باب برسند!
  • احمد نسیمی
  • حاج اقا سلام علکم
    اگه ممکنه علت روزه نگرفتن مسافررواز لحاظ نقلی وعقلی توضیح بدید.ونیز کتابیکه علل احکامالهی روگفتهمعرفی کنید.عاقبتتون بخیر.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    مسافر بخاطر سختی که در سفر تحمل می کند هم نمازش شکسته است و هم روزه از او برداشته شده است. دلیل عقلیش همین سختی بود که گفتم دلیل نقلیش هم آیه 185 بقره: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ‏ أَیَّامٍ‏ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
    برای پی بردن به علل احکام الهی باید به کتاب علل الشرایع مراجعه کنید که ترجمه هم شده است این کتاب را می توانید از اینجا دانلود کنید.
    سلام علیکم 
    علت حضور مدافعان حرم افغانی در جنگ سوریه چچیست؟ کمی توضیح دهید .وایااین حرف که به مدا فعان دستمزدهای میلیونی میدهند برای اعزامشان درست است
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ایراد مستقیم نمی تواند نیرو وارد سوریه کند لذا از سپاه قدس که نیروهای برون مرزی سپاه را تشکل می دهند برای این منظور استفاده می کند. قسمتی از این نیروها ملیت افغانی دارند هرچند که آنها در ایارن زندگی می کنند.
    حقوق آنها نیز میلیونی نیست. اطلاعی که من دارم ماهی دو میلیون است! این حقوق کمتر از دستمزد یک کارگر افغانی است!
    سلام.

    1.
    جوانی که قبلا مبتلا به گناهان کبیره (از نوع جنسی) بوده است، و حالا توفیق توبه پیدا کرده است؛ جگونه می تواند این اثرات سوء چنین گناهی را که در دل او رسوخ کرده پاک کند؟

    مخصوصا که این رسوخات در دروابط دوستانه ای که الان می خواهد برای خدا انجام دهد ، او را دچار مشکل کرده است؛  حتی گاها فکر های خیلی بدی از گناه به ذهن او می آید. به شدت از این فکر ها بدم میاد، میخوام اصلا تو ذهنم نیاد.

    این گناهانی که ذکر نمودم چند سالی است ترک شده است...

    2.

    حالا این جان به خاطر این قصور نسبت به عبودیت و بزرگی گناهی که مرتکب شده است، در دعا ها و مناجات و سر نماز حال گریه دارد..... آیا این حالت درستی هست؟؟؟ به خاطر همین گریه ها تو چشم دیگران آدم مثبت و خوبی جلوه داده میشود که احتمال دارد موجب غرور و تکبر شود، شما چه راهکاری پیشنهاد مبفرمایید.؟

    3.
    گاها شنیده میشود که در قدیم نافله ی شب به صورت جمعی و در شبستان و مساجد برگزار میشده است، آیا این روش درستی است یا اینکه بهتر است در خلوت انجام شود تا حال حضور حس شود و اگر هم گریه ای آمد، باعث ریا و خودنمایی و تکبر نشود.

    خوشحال میشوم مرا راهنمایی نمایید...

    4. یک مشورتی هم از شما دارم، اینکه نظر شما راجع به استاد فاطمی نیا چیست؟ آیا ایشان در رده ی آیت الله بهجت هستند؟

    تشکر

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    پاسخ سؤال اول
    پاسخ سؤال دوم
    پاسخ سؤال سوم
    در باره موضوع مشورت هم خدمت شما عرض کنم که آیت الله بهجی مرج تقلید وبدند و از نظر علمی و عرفانی در درجه ای بسیار بالایی قرار داشتند و سخنشان حجت است ولی دیگران و استاد فاطمی به این حد از وثاقت نیستند.
    سلام علیکم و رحمه اله
    با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و فرصتی مناسب برای خرید کتاب لطف بفرمایید و کتابهایی را در زمینه هایی گوناگون معرفی بفرمایید،
    مانند کتابهایی در زمینه تاریخی تاریخ انبیا تاریخ اسلام(که دقیق بوده و بتوان به آن استناد کرد)/سیاسی سیاسی معاصر/علوم قرانی(که با خواندن آن اطلاعات مفیدی در زمینه آشنایی بهتر با آیات مخصوصا برای افرادی که حوزوی نیستند)/داستانی/حدیثی(که احادیث ناب را در زمینه های مختلف طبقه بندی کرده باشد)/اخلاقی(که ما را با اخلاق مورد رضای ال الله اشنا کند)/و کتاب هایی همچون کتاب آیین مهربانی شما که بسیار کتابی آموزنده و بر مبنای احادیثی ناب و طبقه بندی شده بود/تربیتی (تربیت خانواده تربیت فرزندان/ 
    و از همه مهمتر کتابهایی که خود شما با خواندن آن اطلاعاتی مفید کسب کردید یا خواندن ان را به نزدیکانتان توصیه میکنید.
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    متأسفانه من سالیان زیادی است که بخاطر مشغله های پژوهشی که داشتم خیلی کتاب نخوانده ام. جز اندکی مثل همین سه چهار سال قبل آخرین کتاب که خواندم پایی که برجای مانده بود که خب خیلی کتاب مؤثری بود.
    در آن زمان جوانی هم کتابهایی که میخواندیم مال همان زمانها بوده و شاید الان دیگر تجدید چاپ نشود مثل کتب شهید دستغیب. یا بعضی از رمانهای روسی و یا بعضی از کتابها نویسندگانش منحرف بودند و ما به ملاحظاتی کتابهای آنها را می خواندیم لذا نمی شود توصیه خواندنش را کرد.
    متأسفم که در این زمینه - که البته مهم هم هست - نمی توانم کمکی بکنم!
     
    سلام علیکم و رحمه اله
    آیا باید همیشه به نفس پاسخ منفی (عکس ان چیزی که از ما میخواهد) را داد؟ شاید این ندای درونی نفس اماره ی ما نباشد،علم ما یا وجدان ما باشد
    از کجا باید فهمید که این که الان در درون من با من سخن میگوید کیست؟مخصوصا در شرایطی که تشخیص حق از باطل بسیار سخت است
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!

    با سلام
    من متاسفانه از نظر تایم خوابی با مشکل روبه رو هستم،بد موقع خواب به سراغم میاد و هروقت هم تلاش میکنم که تایم خوابیم درست شه خیلی سریع تایم خوابیم بهم میخوره و همچنین از نظر حجم خوابی بسیار پر خواب هستم،و این شرایط در تمام طول سال گریبان گیر من هست و مربوط به فصل خاصی نیست.
    لطفا من را راهنمایی کنید .
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    سلام علکم
    در کتاب شرح اسم نوشته شده که پدر حضرت آقا قلیانو سیگار میکشیده با این حساب عکسهای  با پیپ خود اقا باورکردنی نیست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    چرا باور کردنی است!
    سلام خدمت استاد گرانقدر.

    این الرجبیون...

    نزدیک رجب هستیم، مقداری درباره ی رجب و اعمال آن توضیح میفرمایید؟
    یک طلبه چگونه میتواند از این 3 ماه رجب و شعبان و رمضان در کنار بحث های علمی به نحو کامل بهره ی سال و چه بسا بهره ی عمر خود را پس از فاطمیه ببرد؟

    التماس دعا
    تشکر.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ان شاء الله در بخش پاورقی، مطالبی در این خصوص خواهیم گفت!
    1سلام علکم 
    علت استفاده طلاونقره درگنبدوضریح چیست درحالیکه میشود در امور خیریه ازانهابهره بهتری برد.وا یا درعصرایمه از این نوع تعظیم  شعائر بوده.؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    به این آدرس مراجعه شود!
    سلام علیکم
    با حقوق 3000000تومندرماه  احساس میکنم برکتی در زندگیم نیست چه کنیم تارزق مون با برکت بشه؟ 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    جناب اقای روحبخش سلام علیکم و رحمه اله
    امیدوارم حالتان خوب باشد و این کمترین را از دعای خیرتان محروم نفرمایید.
    از شما خواهشی دارم: قبلا از این که سوالم کمی طولانی ست عذر خواهی میکنم

    امروز روز انتخابات بود والحمداله با عزت مردم ایران هم همراه بود. اما برای من شکستی بزرگ و تلنگری همراه با تاسف که چرا نسبت به کاندید های تایید صلاحیت هیچ شناختی نداشتم و اصلا از خطوط فکریشان، و یا حتی از وظیفه شان در مجلس اگاهی نداشتم وهمچنین خبرگان و وظایف آنها و همچنین وظایف بقیه ی سمت ها و ارگان ها،همچون وظایف رهبری،ریاست جمهوری،شورای نگهبان،مجمع تشخیص و... هیچ شناختی ندارم

    چه طور میتونم این اطلاعات رو به دست بیارم از چه کتاب ها و رفرنس ها و یا سایتی؟ شما خودتون این اطلاعات رو چه طور به دست اوردید؟و یا میارید؟ آیا خود شما به صحبت های نمایندگان مجلس و نطق های آنها در مجلس تماما گوش میدین؟ اصلا این کار درستی است؟

    همچنین از گروه ها و احزاب سیاسی و خط فکریشان، تفکراتشان مثل:اصول گرا،اصلاح طلب،جامعه روحانیون ،روحانیت مبارز،کارگزاران،حزب جمهوری، اعتدال و یا مجاهدین،حزب توده و ... اطلاعی ندارم، چطور میتونم از این جریان ها اطلاعاتی مفید و کامل کسب کنم؟ آیا اصلا این کار لازمه؟

    و اما مهم ترین سوالم
     این است که اصلا لازمه که من این طور خودم را درگیر سیاست و این که ، این اقا چه گفت و این حزب چه کرد، فلانی منظور حرفش توهین به فلان خط فکری بود و... کنم،
     این شامل اتلاف وقت نمیشه خب من فقط ببینم آقا چی میگه،.  به بقیه چیکار دارم....
    برای رای هم از افرادی همچون شما کمک میگیرم. مگه من چند سال قراره عمر کنم که هر روز هم بخوام وقت بزارم صحبت های فلان نماینده رو و یا فلان سیاست مدار رو گوش کنم، خب به جای این بشینم حدیث بخونم یا سخنرانی های مذهبی گوش بدم.
     خیلی ها منو مسخره میکنن میگن که تو جوونی و جو سیاسی بازی گرفتتت ما هم که جوون بودیم مثه تو بودیم. وقتتو تلف نکن عمر مثه برق میگذره بجا خوندن نطق آقای ایکس یه قرانی بخون یه کتاب مفیدی بخون ... این ها همه بازی های سیاسته، سیاست کثیفه، دروغه.  تازه تو که ذی نفع هم که نیستی، دیگه نهایت حماقته(با عرض پوزش)، ایا این کار وقت تلف کردنه،این کار مرضی رضای خدا هست؟
    یا اینکه اصلا این روحیه ی من نشعت گرفته از علاقه من به سیاست است وباید جلوی این علاقه ی نا صحیحم را بگیرم و یا این که نه ،این واجب است که من، سیاسی ترین افراد جامعه ام برای شناخت جامعه و رهایی از فتنه ها باشم. ارزش این کار چه قدر است به گذاشتنn ساعت از عمر کوتاه ادمی می ارزد؟
    با تشکر و عذر خواهی از طولانی شدن سوال
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    بسیار ممنون...
    سلام
    اگر امکانش هست یه لیستی برای مجلس و خبرگان تهران ارائه بدهید.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    لیست ارائه شد!
    سلام علکم
    در دعای 13 خمسه عشر انس و قرب به خدا را چطور میشودحاصل کرد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
  • احمد نسیمی
  • سلام علکم 
    نحوه انفاق به چه صورت است؟آیا مانندایمه  واولیاء باید خودمان فقراونیازمندان روشناسایی وبه خانه شان سر زد یا راههای دیگری دارد. توضیح  دهید ممنونم.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
  • احمد نسیمی
  • سلام علکم
    راهکار اساسی برا رفع رودروایسی و خجالت وکمرویی ونیزجواب کسیروندادن 
    در امور مختلف چیست؟مرز ترس و صبر درمواجهه بامسایل دیگران چیست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
  • یه بنده خدا
  • سلام علیکم
    تازگیا با تمام وسواسی که توخرید کردن مثلالوازم خانگی یا لباس دارم نمیدونم چراجنس بد یا  گرونتر ازقیمت واقعی گیرم  میاد.؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد.
    سلام علیکم 
    در کلام خدا که میفرمایند جز بز ای عبادت خلق نکردیم جن وانس را -عبادت-شامل چه کارهایی میباشد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام علکم
    حاج آقای عزیزم به نظرشماچطوری میشه ازگوهر وقت بهترین و مناسبترین استفاده روکرد طوریکه در آخرت حسرتشو نخوریم؟-حاج آقا حقیقتا خاطرتو میخوام-
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    با عرض سلام محضر استاد گرانقدر.
    یکی از دوستانم هست که مدتی به طور قابل ملاحضه گره در کار اقتصادی اش افتاده و این در حالی است که پیش از این در همان کار خیلی موفق بوده به نحوی که برای دیگران مثل بود، حال سراغ دعانویس و سرکتاب و این جور چیزا افتاده.
    اولا نظرتون درباره مراجعه به اینجور افراد چیه؟
    ثانیا: به نظر حضرت عالی برای رفع مشکل چه باید کرد؟
    ممنون از لطف شما.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام علیکم استاد اون سوالی که تقریبا 10 روز پیش راجع به این موضوع (که با یکی از دوستانم راجع به اینکه ایا افرادی مثل رضا خان یا حکام جور یه کار خیری کردن اون رو خیر حساب کنیم یا خیر) را پاسخ ندادید
    پاسخ:
    سلام علیکم
    عرض کردم مراجعه کنید به پاسخ به سؤالی شبیه به آنچه مطرح کردید:

    مقایسه نظام اسلامی با نظام پهلوی
    سلام
    نظر شما درباره سخن ایت الله جوادی به رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته اند: ما توانستیم در مذاکره با قدرت‌های بزرگ دنیا که همواره به دنبال قدرت‌طلبی هستند، در شرایطی سخت از حقوق و منافع ملت ایران دفاع کنیم و به اهداف خود برسیم و از این جهت، موفقیت به‌دست آمده در مذاکرات یک نعمت الهی است و باید شکرگزار خدای متعال باشیم، چیست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    خب اگر هدف اتمام حجت دیگر بر قدرتهای جهانی و روشنگری بیشتر بریا افکار مردم جهان باشد به این هدف رسیده ایم و این نعمت الهی است! ولی اگر مقصود این باشد که هدف از این مذاکرات رفع همه تحریمها باشد این را باید صبر کرد و دید چون فعلا که چیزی جز و نوشته هایی بر کاغذ رؤیت نشده است و آنها در پی تحریمهای جدید بخاطر موشکهای ایران هستند و از طرفی قیمت نفت را به میزانی پایین آورده اند که دیگر رفع تحریمها هم نمی تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و نیز هجوم شرکتهای تجاری کشورهای اروپایی بر معضلات ما خواهد افزود!
    برای قضاوت در نعمت الهی بودن مذاکرات هنوز باید صبر کرد!


  • احمد نسیمی
  • سلام علکم چندین کتابو باهم توبرنامه مطالعاتی بخونیم یایک کتابو تمومش کنیم بعد بر یم  سراغ بعدی؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    چند کتاب را با هم شروع کن تا طبق حالی که داری همیشه کتابی باشد که رغبت به مطالعه اش داشته باشی!
    سلام علیکم و رحمه الله
    با یکی از دوستانم در حال گفتگو بودیم او گفت درست است که رضا خان بد بود شکی نیست. اما ساخت خط راه آهن او در آن زمان و آن هم در آن مسیر های صعب العبور و ساخت پلی (پل ورسک) که بعد از گذشت بیش از صد سال هنوز به قوت وقدرت باقیست این از خدمات اوست این را نباید منکر شد، مگر گفته نمی شود حرف درست را بپذیر حتی از کافر،خب کار خوب رو هم بپذیر حتی از رضا شاه
    و نیز گفت هیچ کس را که نباید به طور مطلق، نفی کرد. این چشم به روی حق بستن است، انصاف در پذیرفتن خدمت اوست،

    اما من نظری دیگری داشتم و نظرم این بود که او(رضا پهلوی) کارهای او حتی به قدر سر بال مگسی خدمت نبوده و درش هیچ خیری نیست و این جزوه اصول اعتقادی من است ((در ذهنم استناد به این حدیث شریف داشتم که اگر کسی به قدر خردلی محبت دومی را در دل داشته باشد از رو در آتش است)) ؛ اما نتوانستم این را به دوستم اثبات کنم
    دو سوال از حضورتان داشتم:
    اول این نکته مهم که آیا اصلا این اعتقاد من که روی او پافشاری هم دارم صحیح است یا نه درش افراط و خطاست و نیاز به تصحیح و استغفار دارد؟
    و دوم اعتقاد صحیح راجع به این موضوع را بفرمایید؟
    هم در مورد رضا شاه و هم در مورد خلفای جور بخصوص خلفای سه گانه که خدماتشان بیشتر است
    و یک نکته ی دیگر اگر فکر میکنید که با خواندن سوال من و این شبهه افرادی گمراه شوند لطفا پاسخ آن را به طور خصوصی ارسال فرمایید. با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    به مشابه این سؤال اخیرا پاسخ گفته ام! با توجه به آن پاسخ اگر باز سؤالی هست در خدمتم!
    سلام علیکم
    خدمت شما استاد ارجمند
    داریم کم کم به ماه بهمن و ایام الله دهه فجر میرسیم و سمت سوی گفتگو های افراد خیلی بیشتر به سمت مقایسه جمهوری اسلامی با دوره محمد رضای پهلوی و رضا شاه و خدمات و این حکومت ها میرود.هر چند در تمام ایام هجمه ی این شخصیت ها از کوروش و داریوش گرفته تا بحث پیرامون رهبری در محافل گوناگون برقرار است.
    در جمع دوستان با این روبه رو هستم که افراد از دولت رضا شاه نیک یاد میکنند: از احداث راه آهن در آن زمان،از اینکه وقتی نانوای خلافکار جرم او آشکار شد او را در کوره انداخته و این قاطعیت را با این دوره و اختلاس ها مقایسه می کنند.
    یا از خدمات محمد رضا تمجید می کنند: از ساخت ورزشگاه و ورود اف14 و ...
    یا از کوروش و نظم در اجتماع او و منشور او ...
    یا از داریوش و اینکه او همان ذولقرنین در قران است

    لطفا اطلاعات جامعی یا کتابهایی که بتواند ما را در برخورد با این افراد که کم هم نیستند، و پاسخ  به شبهه هایی که که از این بیشتر آن را شما بهتر از من می دانید بهتر وبیشتر می تواند هدایت کند، راهنمایی بفرمایید
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد

  • حضرت محسن
  • سلام
    برای حضرت محسن -که جان حقیرم به فدای او - چه فضیلت و کرامتی است؟ با این که نه به دنیا آمد و نه تکلیف و اختیاری داشت؟
    آیا همانند دیگر کودکانی است که قبل از تولد به شهادت می رسند؟!
     
    شکرا!
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    با سلام خدمت شما استاد ارجمند
    سوالی است که مدتها است ذهن من را درگیر کرده ،و در جامعه در ارتباط با افراد مختلف این سوال را  یا متشابهات آن را بسیار در گفتگو ها میشنوم و آن این مظمون سوالات است:
    چرا 60 سال است فلسطین با اسراییل در حال جنگ می باشد؟یک جنگ فرسایشی؟
    چرا مردم فلسطین با سنگ با دشمن میجنگند؟چرا مگر اسلحه در اختیار انها قرار نمیگیرد
    این سوال که مقصر اول این جنگ خود فلسطین بود که مقداری از اراضی را به یهودیان فروخت و...؟
    اسراییل از این جنگ چه سودی میبرد؟
    ایا دین فلسطینیان اسلام خلافتی است؟چرا روی صورت شهدایشان را نمیپوشانند؟
    و بسیاری سوال از این موارد
    لطفا پاسخی جامع از موضوع فلسطین و اسراییل بفرمایید که بتوان بعد از مطالعه به افراد شبهه افکن مم باب این موضوع پاسخی محکم و کامل داد
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!

    سلام استاد.

    رابطه تهذیب نفس با عاشق شدن چیه؟ منظورم عاشق حضرت حق شدن، به معنایی واقعی عشق، فیلم و تئاتر نباشه.

    یعنی انسان با تهذیب نفس به اینجا می رسه؟ چجوری میشه آخه تکلیف، عشق بیاره؟

    ممنون.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
     سلامعلکم ایادرست است که کراراازاشتباهات زن گذشت بشود؟اگر اولجبازومغرورباشدچگونه متقاعد ش کنیم.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    با قبول اشتباهات خود می توان امید داشت دیگری را هم که متوجه اشتباهاتش می کنیم قبول کند!
    اما در باره گذشت از اشتباهات باید متذکر شد که آنچه از حقوق شخصی که نادیده گرفته می شود می تواند مورد عفو قرار گیرد و اگر منکری اتفاق افتاده است در حدی که تأثیر گذار است باید نهی از منکر شود!

    سلام علیکم
    درحال حاضررفتن به سوریه و عراق برای جنگ چقدرضرورتدارد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    اگر ضرورتی باشه ابتداء به پاسداران مأموریت اعزام به سوریه را ابلاغ می کنن!
    لذا اگر کسی کار خاصی رو انجام نمیده که بخواد آن کار مهم را تعطیل کنه آن وقت است که رفتن سوریه برای او ترجیح پیدا می کنه!
  • احمد نسیمی
  • سلامعلیکم
    درباره این فراززیارت غدیریه کمی توضیح بفرمائید
    لااظهرت الرضی بخلاف مایرضی ا...مداهنا(اوایل زیارت )ممنونم.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    رضایت مندی به نرم خویی در مقابل دشمن، بر خلاف رضایت خداوند بروز ندادی!
    یعنی ممکن است بعضی موارد نرم خویی نشان داده باشی ولی این موارد بر خلاف رضایت خداوند نبوده است!
  • احمد نسیمی
  • سلامعلیکم
    ررسیدگی به اماکنمذهبی مثل گنبد طلا چه وجه شرعی دارد

    پاسخ:
    سلام علیکم
    مصداق تعطیم شعائر شناخته شده است!
  • آینده سازان
  • سلام عیلکم بسیارممنونم از اینکه جواب سوالم رو فرمودید،حاج آقا غذاب وجندانم رو چه کنم اخه من متاهل بودم واین گناه منظورم رابطه ی نامشروع داشتم .
    پاسخ:
    سلام علیکم
    عذاب وجدان چیز خوبی است باعث می شود گناه کهنه نشود و انسان همیشه بیادش باشد!
    آیا دوست داری کلا گناهی را که انجام دادی فراموش کنی؟ آیا با فراموش کردنش خدا هم آن را فراموش می کند؟ قطعا خیر پس همیشه بیاد گناهات باش تا بتولنی بیشتر استغفار را برای آن انجام دهی تا ان شاء الله خداوند از سر تقصیراتت بگذرد!
    سلام
    می خواستم بدونم معنی این شعر صائب که می گه: "اگر به بندگی ارشاد می کنیم ترا" "اشاره ای است که آزاد می کنیم ترا"؛ چیه؟
    اصلا آزادی که در بندگی است چه معنا دارد؟ اینها که ضد هم اند!
    پاسخ:
    سلام علیکم
    منظور آزادی از بند غیر خداست و بنده خداوند بودن هم بنده ی کسی بودن است که هیچ نیازی به ما ندارد و در عوض همه نیاز ما را رفع می کند و این نامش اسارت نیست.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    منتظر جواب سؤالم هستم.
    از اون آدرسی که برای حوری فرستادید.
    سوالم این بود، چند شوهری با طبیعت مرد نمی سازه؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    گفتم که با غیرت مرد نمی سازه!
  • آینده سازان
  • سلام علیکم خسته نباشید حاج آقا من نا خواسته مرتکب گناهی شدم یعنی ارتباط جنسی با یک نا محرم حالا پشیمون هستم زیاد استغفار میکنم و ناراحتم چطوری میشه فهمید که خدا بخشیده واینکه کفاره این گناه چیه ممنونم راهنمایی کنید.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    لذت گناه که از کامت برود معلوم است پاک شدی!
    ارتباط نامشروع کفاره ندارد!
    سلام العلیکم حاج اقا
    من 14 سالمه حدود یک ماه است که خودارضایی می کنم من به طور خیلی جدی تصمیم گرفتم که توبه کنم می خواستم بپرسم ببینم باید کاری انجام دهم دعایی بخونم.
    برای توبه و بخشش خدا برای گناه خودارضایی چی کار باید کنم؟؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ابتداء کتابی که به شما معرفی می کنم دانلود نموده و مطالعه کن و راهکارهای آن را بمار ببند اگر هنوز مشکل باقی بود مطرح کن ان شاء الله که در این نیکوکاری و تقوا کمککارت باشم!
    http://www.askdin.com/downloads.php?do=file&id=982
    سلام
    در قرآن قصه ای است که دو نفر برای قضاوت نزد حضرت داوود(ع)آمدند و ایشان باعجله و اشتباه قضاوت کردند.
    اما این قضاوت اشتباه برایشان گناه نوشته نشد چونکه آن دونفر فرشته بودند و به صورت آدم ظاهرشدند و حضرت در مکاشفه آنها را دیده بود.حال،این تبعیض نیست؟چرا مثلا وقتی به نامحرمی نگاه می کنیم آن فرشته ای نباشد که به صورت آدم ظاهر شده باشد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داد شد!
    سلام
    در روایات آمده که پیش از ظهور گروهی با پرچم های سیاه از خراسان به نفع امام زمان(عج)قیام می کنند.امروزه می بینیم گروه های داعش و النصره که غربی ها بوجودشان آورده اند با پرچم های سیاه در حال مبارزه اند و منشا شان هم افغانستان است.این مشابه سازی چه سودی برای صهیونیزم و چه ضرری برای ما دارد؟
    سلام
    اولا چرا شرح دعا رو ادامه نمیدهید؟!
    ثانیا: دعا یا ذکری میخواستم برای طلسم یا دعا نویسی احتمالی، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    شکرا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    نماز صبح را اوّل وقت بخوانید، و بعد از نماز صبح دست راست را روى سینه بگذراید، و هفتاد مرتبه «یا فتّاح» بگویید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید. در هر شبانه روز پنج مرتبه آیة الکرسى بخوانید، و به خود بدمید. و هر وقت گرفتار ناراحتى فکرى شدید، ذکر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه» را بگوئید. این برنامه را تا چهل روز ادامه دهید. (پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: makarem.ir)
    سلام و تحیت
    در وبلاگ قبلیتون یک حدیث از امام باقر علیه السلام نقل کردید که: امام باقر علیه السلام به جابر حعفی فرمودند: اگر شیعه ما هستی نباید در آبادی تو کسی بهتر از تو باشد
    ممنون می شم مصدر یا عربی این روایت رو معرفی بفرمایید.
    ممنون
    ممنون
    ممنون
    پاسخ:
    سلام علیکم
    گشتم ولی فعلا پیدا نکردم ان شاء الله پیداش کردم خدمتت می گم!

    سلام حاج آقا.میخواستم بدونم این چه حکمتیه که دعای من درحق دیگران مستجاب میشه ولی درحق خودم نمیشه؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام استاد شوهرم خیلی با من لجبازی می کند و همین باعث شده من عصبانی بشم ویکسره باهم دعوا کنیم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر ونوس 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    شما ابتداء شش بحث نخست لجاجت را مطالعه کن بعد من در خدمتت هستم!
    سلام
    نظرتون راجع به پول دادن به این گداهایی که تو کوچه و خیابون هستند چیه؟
    ترویج تکدی گری رو ببینیم؟ یا آیه و أما السائل فلاتنهر؟
    ممنون
    التماس دعـــــــــــــــا.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد
  • عبد الغفار
  • مغفرت چیه؟ چه فرقی داره؟
    ممنون
    ممنون
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    مغفرت به معنای محو اثر است! و محو آثار عمل و از آن جمله محو عذاب تنها در محدوده قدرت خداوند است!

    مگه اصلا تصور داره که کسه دیگری گناه رو ببخشه! بعد حضرت رفع توهم کنه!؟

    ممنون

    پاسخ:
    تصور که داره! شما در حق کسی خطایی می کنی و اون شما رو می بخشه منتها نام این بخشش مغفرت نیست بلکه عفو هست!
  • یا غفــــــــــــار
  • سلام

    در دعاهایی داریم که می فرمایند: لایغفر الذنوب إلا أنت؛

    مگر دیگران حق بخشش دارند که می فرماید إلا أنت؟؟

    نفرمایید که: یعنی آثار گناه رو فقط خدا می تواند از بین ببرد زیرا معنی غفران که محو آثار نیست بلکه یکی از آثار غفران محو آثار است(شاید)

    ممنون.

    التماس دعا.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    خب در همین فراز هم داریم به خدا همین را می گوییم که: خدایا تو فقط گناهان را مورد مغفرت قرار می دهی  و دیگران از پس غفران بر نمی آیند!
    سلام و طاعات مقبول
    ممنون می شم تحلیلتون رو راجع به توافق بیان کنید و همچنین موضع رهبری آیا کوتاه اومدن بود یا ...؟؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    بگذارید تواق در مجلس تصویب بشود بعد ان شاء الله!
    سلام علیکم 
    در حدیثی خواندم که امام صادق علیه السلام  بعضی از صفات ظاهری دشمنان اهل بیت را بیان بیان کرده بودند مثلا  کسی که در خلقتش نقصی باشد،کسی که در چشم راست او پیچیدگی خاصی باشد،کسی که چشمش ابی است،زنازاده،ابرص،کسی که جذام دارد یا منکوح باشد و اهل بعضی از شهرها نیز مثل ری و موصل و سجستان نیز مذمت شده اند.چگونه میشود این حدیث را توجیه کرد و برای ان مصداق پیدا کرد. ادرس در کتاب الخصال و بحار الانوار میباشد
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام..حاج آقاخیلی زیاددلم می گیره ,اونم براچیزای خوب دلتنگ میشم ,ولی این دل گرفتگیم آزارم میده ,چه کنم؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    برای این چیزای خوب چند تا مثال بزنید!
    با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات. من اگر سوالم را جواب بدهید خوشحال میشوم شوهر من به صورت هفتگی یا روز مزد حقوق میگیرد و من هیچ وقت از نمیپرسم و نمیدانم ماهی چقدر میشود یعنی حقوق مشخصی ندارد و او همیشه حقوقش را میگذارد در خانه در اختیار من تا برای خانه زندگی خرج کنم من از این پول او که میگذارد کم کم چیزی پس انداز کردم برای خودم میخواهم بدانم ایا این پول من خمس دارد درضمن شوهر من خودش خمس میدهد
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بله خمس دارد!
    سلام
    رابطه بین شب قدر و حضرت زهرا علیهاسلام چیست در روایتی دیدم که می فرمود: اگر کسی حضرت زهرا را بشناسد شب قدر را درک کرده است.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام
    چرا شب قدر، مردد بین چند شب است، چرا در بعضی از روایت هایی که می شنویم ائمه از مشخص کردن شب قدر امتناع می کردند؟ مبهم بودن آن میان چند شب چه نکته ای دارد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    باسلام وتشکرازپاسخ  قلیتون.سوال اینجاست که چطوری خاطره اش وومحیتشوازدلم بطورکامل خارج کنم باگذشت چندماه هنوزباکمترین بهانه یادش میفتم.ایابرای ماهمینقدرکه میگیم گناهه ولش کن بسه؟یاصورت مساله پاک کردنهودرواقع رشدی رخ نمیده
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ذیل پاسخ سؤال قبلی پاسخ داده شد!
    سلام علیکم
    1- چرا امام علی به سوره توحید علاقه زیادی داشتن
    2- سلام ملائکه چه فایده ای دارد؟ در دنیا بهشت یا در شب قدر

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام.از فارغ التحصیلان اینده سازانم.در حین بحث روی موضوع اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسیدیم که فرایند عملیاتی را باید از حساس سازی مردم روی این مساله شروع کنیم به قول بعضی دوستان یقظه یا بیداری.سوالم این است که در روش اسلامی در موضوعات فردی و اجتماعی برای بیدار کردن و شروع به حرکت چه روش هایی وجود دارد ( یعنی برای حساس سازی و تلنگر چه روشی در اسلام هست؟). روشهای پیشنهادی دوستان : 1- بیان مصالح و مفاسد (پیامدها)2- بیان اشتباهات گذشته مردم در این مساله 3- انجام بعضی اقدامات برای حل مشکلات جلوی چشم مردم 4- مطالبه از مردم
    5- تکیه بر باورهای مردم و تذکر این مساله که این سبک زندگی با باورهای شما همخوانی ندارد. نظر شما درباره این نظرات چیست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد
    سلام حاج اقا...
    رفیقی دارم خیلی عاشق عرفان وفلسفه و...میباشدوبه من میگویدتادراین وادی حرکت نکنی ازدین چیزی نمی فهمی.. به نظرشماخواندن وتعلیم فلسفه وعرفان درست است ومن این کاررابکنم یانه؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    اگه بتونی استاد انتخاب کنی می تونی بری تو این مسیر بروی ولی اگه بخوای از طریق کتاب وارد این مسیر بشی کار پر خطری است!
    با سلام و آرزوی قبولی طاعات
    بنده سال خمسی ام در اواخر تیرماه می باشد و تا به حال شما را از نزدیک ندیده ام و نمی دانم برای محاسبه خمس مالم چطور و کی می توانم شما را ببینم ؟ لطفا راهنمایی و مساعدت فرماید؟
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    می توانید بیایین مسجد حضرت سید الشهداء علیه السلام قبل از مغرب و یا ساعت ده و نیم شب!
    و قبل از آن با این شماره تماس بگیرید: 09129453570

    سلام علیکم

    اگر ممکن است این روایت را توضیح دهید

    عن أبی عبد الله ع‏ أنه قال لمحمد بن مسلم یا محمد إذ صمت فلیصم‏ سمعک و بصرک و لسانک و لحمک و دمک و جلدک و شعرک‏ و بشرک و لا یکون یوم صومک کیوم فطرک‏

    که منظور از روزه داشتن گوشت و پوست و مو و خون چیست؟ باید چگونه باشیم که همه اعضایمان روزه باشند؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!

    سلام علیکم

    اگر ممکن است مطالب هشت رذیله را (به صورت قسمت بندی شده) در قالب فایل پی دی اف برای دانلود قرار دهید

    پاسخ:
    سلام علیکم
    من منبع جدایی که برای این مباحث ندارم ایونا رو همینجا می نوشتم!
    لذا می تونی این مطالب را از همینجا کپی کنی و پی دی افش کنی و به ایمیل بفرستی من بذارم اینجا!
    سلام علیکم
    از میان اعمالی که برای احیای شب نیمه شعبان ذکر شده، اگر بخواهیم  مورد یا مواردی را که مفیدومختصرتر باشد گزینش کنیم، کدام پیشنهاد میشود؟
    باتشکر، التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بهترین عمل زیارت امام حسین علیه السلام و نیز زیارت امام زمان علیه السلام است!


    سلام علیکم
    نقل میشود برخی بزرگان، در ابتدای روز برای سلامت نگه داشتن ایمانشان تا شب اذکاری میخواندند اگر این صحیح است آن اذکار چیست؟ و آیا برای ما نیز توصیه میشود؟

    و اینکه آیا برای (آسان تر شدن) مقابله با وساوس و امیال نابجا ،  خواندن سوره ناس کفایت میکند؟


    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    بخش آخر پاسخ به سوال محل زندگی حذف شده است.
    پاسخ:
    تصحیح شد!
    آیا محل زندگی (بین شهرهای ایران) را باید جایی انتخاب کرد که در بین عموم مردم آنجا انسان های با طبع بالا وجود دارند یا شهرهای مقدسی که انسان های خاص و خالص بیشتری در خود دارد. در اولی کمیت بر کیفیت غلبه دارد و در دومی کیفیت بر کمیت.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام علیکم،

    آیا در نماز می توان برای حضور قلب توجه به امام معصوم داشت؟ طبیعتا در جاهایی از نماز این توجه وجود دارد، مثل ذکر صلوات بعد از اذکار رکوع و سجده یا دعا برای سلامتی امام زمان در قنوت. اما به طور کلی تر آیا می شود در نماز قلب را متوجه امام عصر یا امام حسین علیهما السلام یا دیگر معصومین کرد؟


    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام علیکم حاج آقا.

    لطفا درباره ی استفاده از ابزار ها و و وسایل دیجیتال در زندگی ؛ و مشغله های ذهنی ای که بر روی فکر میگذارند و موجب تغیییر تفکر انسان نسبت به عالم و در کل موجب مشکلات بسیار زیادی در زندگی می شوند، یک بحث مفصل و کاملی بذارید.

    مثلا تاثیراتی که بر روی تمرکز میگذارند، تاثیراتی که بر روی ذهن و تنبلی ذهن میشود و...

    در کل تو مقوله ی تحول و استفاده از ابزارهای نوین، خط قرمز استفاده از چنین ابزاری چیست؟؟؟؟ (البته یه جا گفته بودید که در استفاده از ابزارها، انسان باید اون هارو در تصرف خودش در بیاورد؛ نه اینکه ابزارها انسان رو تصرف کنند.)

    مثلا من بعضی ها رو میبینم که در استفاده از تکنولوژی (تکنولوژی به معنای عام از قبیل تلویزیون و رایانه و گوشی هوشمند و تبلت و...) زیاده روی میکنند و گاهی هم اصلا دست خودشون نیست و باید استفاده کنند(حالت اعتیاد) .

    ما تو این شرایط باید چیکار کنیم؟؟؟؟ چگونه انسان خودش رو از این زندگی ماشینی و یکنواخت خارج کنه؟؟؟ طریقه استفاده ی صحیح از ابزار ها چیه ؟ ما باید چطور با ابزار ها برخورد کنیم که هیچ گونه تاثیری بر روح و روان ما نگذارد؟؟؟

    حاج آقا خودم رو میگم: بنده هر روز باید بیام به اینترنت و به یک سری سایت های مشخص سر بزنم(مثلا تدبرات و خامنه ای دات آی آر و پست الکترونیکم و...) و مثلا یک روز که با خودم میگم امروز نباید از کامپیوتر استفاده کنم، نمیتونم اجرایی اش کنم و استفاده ای نکنم.......

    حاج آقا کمـــــک. ما جوون ها رو دریابید که واقعا شرایط ما خیلی سخت شده. ما تو شرایط زندگی ماشینی واقع شدیم و واقعا به یه طبیعت بکر نیاز داریم، به یک محیط برای تفکر نیاز داریم، به یک پشت کوه هایی نیاز داریم که اثری از امواج مغناطیسی اعم از رادیو و تلویزیون و ماهواره و تلفن همراه وجود نداشته باشد. به یک جایی نیاز داریم که تنها باشیم.(آقا ما اصلا این شعار "هیچ کس تنها نیست" رو نمیخواهیم.

    البته من این مطلب تون رو هم مطالعه کردم.

    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام
    حاج آقا دیروز یه سوالی پرسیدم راجع به صوت یا فیلم کامل سخنرانی های رهبر معظم انقلاب. جواب ندادید.
    به دستتون نرسیده یا سوال من نامربوط بوده؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    در همین بخش پاسخ دادم!
    دوباره پاسخ می دهم:
    صوت سخنرانی کامل ایشان در سایت آقا وجود دارد خودم آن را آزمایش کردم سخنرانی کامل بود!
    http://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=29734

    سلام عیلکم  
    همسرم مرد خسیس نیست ولی همیشه برای لباس خریدن اختلاف نظر دارم ایشون میگن تا لباس بچه خراب پاره نشده جدید نگیریم اما من دوتا دختر دارم وهر دو توی سن رشد هستن وقبل از پاره شدن کوچیک میشن ومن هم اون جوری لباس گران نمیگیرم معمولا میگردم لباس قیمت مناسب میگیرم اما ایشون همیشه ناراحت میشه لطفا کمک کنید چه جوری باید برخورد کنم با این موضوع ممنونم .
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام حاج آقا
    شما می دونید فیلم یا صوت صحبت های رهبر بلافاصله بعد از سخنرانی ایشون در کدوم سایت یا وبلاگ قرار می گیره؟ مثلا صحبت های کامل دیروز ایشون حتی در سایت khamenei.ir هم موجود نیست.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    صوت سخنرانی کامل ایشان در سایت آقا وجود دارد:
    http://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=29734
    سلام علیکم!  
    برخی میگویند به کودکان باید نسبت به پرسشهایی که مناسب سنشان نیست دروغ نگوییم و آنان را کم کم نسبت به این گونه مسائل آگاه کنیم، زیرا شنیدن جواب از فضای بیرون ازخانه تبعات بدتری دارد.آیا این نظر درستی است ؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    سلام
    حاج آقا لینک مقاله مربوط به علاج جسمانی خشم ارور داره
    پاسخ:
    سلام علیکم
    امتحان کردم درست کار می کنه!
    http://robabnaz18.persianblog.ir/tag/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C_%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9_%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%AC_%D9%87%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D8%B7%D8%A8_%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C
    سلام علیکم
    در دعای ماه رجب هنگام درخواست خیر از خداوند،   میخوانیم "جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره " اما همگام  درخواست دفع شر میخوانیم " جمیع الشر الدنیا و شر الآخره"  ،  یعنی در این جمله برای مضاف الیه شر از واژه جمیع استفاده نمیکنیم، علت چیست؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ داده شد!
    در نماز والدین براى فرزندان که ذکر کردید، هر دو رکعت به یک سلام هست؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بله! نمازهای مستحبی عموما دو رکعتی است!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی