مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله


دعای استغفار بند 38

اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ حَلَلْتُ بِهِ عَقْداً شَدَدْتُهُ أَوْ حَرَمْتُ بِهِ نَفْسِی خَیْراً وَعَدْتَنِی بِهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که به واسطه ی آن پیمانی را که محکم کرده بودی شکستم، یا خود را از خیری که وعده داده بودی محروم کردم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!

شرح:

جهانی که در آن زندگی می کنیم و نیز زندگی اخروی که در پیش داریم همه بر اساس تعهداتی بنا شده است! تعهداتی که خداوند طبق نظام فطری و یا طبیعی و یا تشریعی با ما بسته است!

ما باید کارهایی را انجام دهیم و از کارهایی اجتناب کنیم تا در عوض به منافعی برسیم و از آسیبهایی در امان بمانیم!

این کارها را با فطرتمان که توسط عقل و شرع و تجربه تقویت شده است و زبانی بلیغ یافته است درک می کنیم و در کنار این درک اموری را با نذر و امثال آن بر خود لازم می کنیم.

این درک فطری و این التزام نذری تعهد ماست و وعده های خداوند نیز تعهد خداوند است!

همچنین در قانون طبیعت نیز این تعهد دو جانبه وجود دارد! ما متعهدیم که بوقت تشنگی آب بنوشیم و طبیعت نیز متعهد است در قبال آن ما را سیراب کند! و چون طبیعت تنها به فرمان خداوند قدرت خود را اعمال می کند پس وقتی ما به تعهد خود عمل می کنمی و عملی مادی انجام می دهیم خداوند نیز به تعهدش عمل می کند و ثمره ای بر آن کار مادی مترتب می نماید!

معصیت، در مفهومی فراگیر، تخلف در هر نوع تعهد است! و محرومیت از آثار مترتب بر عمل به تعهد نیز پی آمد لاجرم آن است!


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی