مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم – بسم الله


دعای استغفار بند 46

اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَمْحَقُ الْحَسَنَاتِ وَ یُضَاعِفُ السَّیِّئَاتِ وَ یُعَجِّلُ النَّقِمَاتِ وَ یُغْضِبُکَ یَا رَبَّ السَّمَاوَاتِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که حسنات را نابود و سیئات را دو چندان میکند، بدبختی ها را با شتاب به سوی انسان سوق داده و تو را، ای پروردگار آسمان ها، به غضب می آورد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!

شرح:

بند فوق از دیگر خسران های گناه می گوید. از خسرانهایی که گذشته و آینده بر سر گنهکار آوار می سازد:

کارهای خوبی که انجام داده است از بین می برد و کارهای بدش را دوچندان می سازد.

آنچه از آثار شوم کارهای زشت که می توانست با تأخیر سراغ انسان بیاید، در آمدنش تعجیل می شود و حلمی که می توانست خداوند داشته باشد تبدیل به خشم می گردد.

گناه بر گذشته و آینده انسان سایه شوم خودش را این چنین می اندازد.

گذشته و آینده در نگاه ما معنی دارد و الا در عالم ملکوت زمان بی معنی است! گذشته و آینده در زمان حال قابل رؤیت است! لذاست که گناه می تواند این گذشته و آینده انسان را تحث تأثیر خود قرار دهد!

از نگاه دیگر، وقتی کارهای خوب انسان مورد قبول قرار نگیرد، در انسان باعث تقوایی نمی شود در نتیجه ارتکاب گناه نشان عدم قبول اعمال سابق و نبودن آنها در پرونده انسان است!

وقتی اعمال خوبی در پرونده انسان نباشد، دیگر بهانه ای برای ترحم به او و بردباری نسبت به او نیست در نتیجه نقمت و عذاب سوی او شتاب می گیرد!

و نیز گناه سبب دو چندان شدن گناه سابق او می شود زیرا گناه اکنون نشان عدم آمرزش گناهان پیشین است و نشان این حقیقت شوم است که گناه اکنون تحت تأثیر پلشتی روح صورت گرفته است پلشتی که از ارتکاب گناهان سابق بوجود آمده است!

وقتی گناهان سابق آمرزیده نشده باشد یعنی شخص برای ا«ها بدرستی استغفار نکرده و توبه ننموده است! عدم توبه از گناه خود گناه مضاعفی است! زیرا نشان از سبک شمردن گناه است!

پس با ارتکاب گناه جدید، ثابت می شود گناه سابق سبک انگاشته شده است و سبک انگاشتن گناه، بر حجم زشتی آن می افزاید!

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی