مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

هشت رذیله 3 / موانع هدایت وحیانی

| يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸ ب.ظ

سلام علیکم - بسم الله


25 ذی الحجه روز دحو الارض را تبریک می گویم. سالگرد تأسیس زمین! روز بس شکوهمندی است. بین میلیاردها جِرم آسمانی تنها این زمین را خداوند آماده نمود تا انسان بتواند در آن زندگی کند و خود را برای زندگی ابدی آماده سازد.

زمین جایی که همه توجه فرشتگان هستی به آنجا است.

زمین محل بعتث انبیاء علیهم السلام است.

دحو الارض روزی است که یادمان بماند که خداوند، زمین را گستراند نه آن که خود به اتفاق این چنین آماده زندگی انسان و ملیونهای گونه نباتی و حیوانی شده باشد.

این جماعت غربی که اینقدر پز علم را می دهند و از ما برای همه شریعتمان توضیح علمی طلب می کنند، ببیند خود اساسی ترین مسائل را چگونه با فرضیه ای خام پاسخ می دهند و قانع می شوند؟!!!

خب بگذریم!

مباحثی که هرشب مطرح می کنم مقدارش کم است ولی قابل تأمل می باشد پسندیده است روی آنها خوب فکر کنید و اگر سؤالی به ذهنتان رسید و یا مطلب بیشتری به فکرتان خطور نمود، آن را به اطلاع من برسانید!

از هشت رذیله می گفتم و می گفتم که گام اول برای خودسازی رسیدگی به شالوده کمال است. شالوده کمال رفع نقائص انسانی است.

کسانی که از دین و بخصوص از اسلام ایراد می گیرند زمانی می توان ایرادهای آنها را از سر حق طلبی دانست که در رفع نقائص انسانی خود تلاش مطلوبی داشته و موفقیتی مقبولی کسب نموده باشند.

کسانی که مرحله اول خودسازی را طی نموده باشند سینه اشان آماده پذیرش حقائق بالاتری بنام حقائق ایمانی است.

بسیار شده است که قرآن وقتی رفتار لجوحانه کفار را در مقابل حقائق وحیانی تحلیل می کند آنها را متهم به عدم داشتن خصلتهای انسانی می کند. (به عنوان نمونه به آیات نخست سوره مطففین مراجعه کنید)

اصولا هر انسانی اگر به پیامبر دورنی اش که عقل و فطرتش باشد گوش سپارد، خداوند دست او را در دست پیامبر بیرونی که انبیاء و اوصیاء آنها و علمای عارف به حقائق وحیانی باشد می گذارد.

این که قرآن می فرماید خداوند ظالمین را هدایت نمیکند برای این است که ظالم باید اول برود ظلم و ستمش را ترک کند و بعد سراغ خدا و پیامبر و کلا دین بیاید. ترک ستم که نیاز به تعلیم خدا ندارد. خداوند در نفس انسانها این مقدار از درک زشتیها را نهادینه نموده است: و نفس و ما سوایها فالهمها فجورها و تقویها.

نمونه هایی از موانع هدایت وحیانی:

وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ

وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ

وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ

إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدی مَنْ یُضِلُّ

إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدی مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفَّارٌ

إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ



نظرات  (۴)

سلام علیکم .خداقبول بفرماید..یک  سوال .مگرچنین نیست که خداوند پله به پله مراحل هدایت ونعمت را به بنده عرضه میکند واگربنده بپذیردوپاپیش گذارد خداوند مرحله ی بعد را به اوعطا میکند والا سردرگم میماند ودرجامیزندتاازان مرحله عبورکند؟خب اگرچنین باشد غیر ازاینکه به هرحال خئپدوند میتوانست این بنده راانتخاب نککند ولی کرده ومیتوانست یاریش نکند ومیکند ومیتوانست مراحلرا به اونیاموزد اما به هرحال تابنده هم حرکت نکند خداوند وارد مرحله بعد رشدنمیکنداورا بنابراین واقعاایاهیچ لیاقتی درکارنبوده است؟
پاسخ:
سلام علیکم
بله درست است منتها سؤال اینجاست که چه کسی به او همین قدرت انتخاب، رغبت در انتخاب راه درست را داده است! جز خداوند؟ اصلا همین لیاقت چطوری بوجود آمده است!  
مدت ها بود راجع به چند آیه از قرآن کریم سوالای در ذهنم ایجاد شده بود که با خواندن این پست برطرف شد
تشکر، خدا قوت
و سوال بعد این که اگر به صورت عام انسان احتیاج به هدایت فرستادگان خدا دارد، پس تکلیف انسان های اولیه بدون حضور پیامبران و کتاب چی می شه؟ حتی اگر حضرت آدم هم پیغمبر خدا باشد، کتابی نداشته که بعد از او انسان ها مسیر هدایت براشون مشخص باشه.
پاسخ:
سلام علیکم
هیچ گاه زمین از حجت خداوند خالی نبوده است. اگر انسانها ابتداء به آموزهای فطری خود توجه کنند خداوند زمینه هدایت خاص را برای آنها با ارتباط دادنشان با حجت خود، آماده می سازد! این قانون مال انسانهای اولیه هم هست.
در ضمن حضرت آدم از خود قریب به سی صحیفه و کتابچه داشته است.

سلام حاج آقا
بحث خوبی رو شروع کردید، خیلی ممنون از وقتی که می زارید.
سوالی داشتم و اون این که در قسمت اولیه بحثتون فرمودید: "تنها این زمین را خداوند آماده نمود تا انسان بتواند در آن زندگی کند و خود را برای زندگی ابدی آماده سازد."
سوالم سر واژه "تنها" است، یادم می یاد یه زمانی یه استاد قرآن شناسی در تلویزیون مطرح می کردند و اشاره می کردند به آیاتی از قرآن و به واژه دابه که در قسمت های دیگر عالم موجوداتی مثل ما هستند که ما به آنها دسترسی نداریم و .... و احتمالا آنها هم مورد توجه فرشتگان آسمانی خواهند بود.
ممکنه نظر خودتون رو در این باره بفرمایید؟
پاسخ:
سلام علیکم
ظاهر تنها زمین محل اسکان تنها موجود هوشمند و برتر از دیگر موجودات است. حتی برتر از جن! اما این به معنای انکار عوالم دیگر نیست ولی عوالم دیگر لزوما تابع قوانین جهان مادی که ما در آن زندگی می کنیم نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی