مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله


درادامه مباحث مربوط به دعا، می پردازیم به دعاهایی ممنوع!
در روایات به دعاهایی اشاره شده است که درخواست آن از خداوند یا ممنوع است! و یا ترجیح بر این است که مطرح نشود. از آن جمله است موارد ذیل:

1- مردى نابینا خدمت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله رسید و عرض کرد:

«اى رسول خدا! دعا کن چشمانم بینا شود.» فرمود:

«اگر دوست دارى دعا کنم تا چشمانت بینا شود، و اگر مى‏خواهى (به همین شکل) خدا را بدون حساب و کتاب ملاقات کنى؟» گفت:

«او را بدون حساب و کتاب ملاقات کنم» رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:

«خداوند بزرگوارتر از آن است که دو چشم انسانى را بگیرد، سپس او را عذاب نماید.»[1]

2- امام صادق علیه السلام فرمود:

«بنده‏اى ستم بیند و پیوسته (ظالم را بیش از حد) نفرین کند تا (خود) ستمکار شود.»[2]

3- رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

«هر که براى بقاى ظالم دعا کند خواسته که خدا در روى زمین نافرمانى شود.»[3]

4- نقل شده که امام باقر علیه السّلام دوست نداشت که از شخص گرفتار کلمه تعوّذ را بشنود، یعنى: پناه بردن به خدا از بلا. [4]

روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم به عیادت مریضی آمد و فرمود:

«وضعیتت چطور است؟» او گفت:

«نماز مغرب را خواندم و (در آن سوره) قارعه را خواندم و گفتم: "خدایا اگر نزد تو از من گناهی است که می خواهی من را به آن خاطر در آخرت عذاب کنی در همین دنیا نسبت به آن شتاب کن!" و بعد اینطور شدم که می بینی!» حضرت فرمود:

«بد چیزی گفتی! چرا نگفتی: رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ (پروردگارا در دنیا حسنه به من و در آخرت نیز حسنه بده و ما را از عذاب آتش نگه دار.) » حضرت برای او دعا کرد و آن بهبود یافت! [5]

5- رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

«یکی از شما نگوید: خدایا اگر می خواهی من را ببخش! اگر می خواهی من را مورد رحمتت قرار بده!"»[6]

6- امام رضا علیه السّلام فرمود:

حضرت سجاد علیه السّلام به مردى برخورد که دعا مى‏کرد، خدا به او صبر دهد، حضرت فرمود:

«این گونه نگو، بلکه از خدا سلامتى و توفیق شکر بر سلامتى بخواه، زیرا شکر بر سلامت بهتر از صبر بر گرفتارى است، پیامبر خدا این گونه دعا مى‏فرمود:

"خدایا من از تو سلامت و شکر بر سلامت مى‏طلبم، و سلامت کامل در دنیا و آخرت"».[7]

7- امام رضا علیه السلام فرمود:

امام باقر علیه السّلام‏ مردى را دید که میگوید:

«بار خدایا من از روزى حلال تو خواستارم» حضرت باقر علیه السلام باو فرمود:

«تو قوت (و روزى) پیغمبران را خواستار شدى بگو:

"اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ رِزْقاً حَلَالًا وَاسِعاً طَیِّباً مِنْ رِزْقِکَ.[8][9]

احمد بن محمد بن ابى نصر گوید: بحضرت رضا علیه السلام عرض کردم:

«فدایت شوم خداى عز و جل را بخوان (و دعا کن) که روزى حلال بمن روزى کند!» فرمود:

«آیا میدانى حلال چیست؟» عرض کردم:

«آنچه نزد ما است از در آمد پاک است!» فرمود:

«على بن الحسین علیهما السلام میفرمود:

"حلال قوت (و روزى) برگزیدگانست"» سپس فرمود:

«بگو:

"أَسْأَلُکَ مِنْ رِزْقِکَ الْوَاسِعِ[10]".»[11]

8- رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

«اى ابا ذر براى اینکه بزرگ شود جلال خدا در دلت یادآورى مکن خدا را آن چنان که نادان یاد مى‏کند در پیش سگ که میگوید: "بار الاها او را رام گردان! و در پیش خوک میگوید: "بار الاها او را رام گردان!"»

9- امام امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:

عرض کردم:

«الهى مرا به کسى از خلق محتاج نکن!» پیامبر خدا (ص) فرمود:

«یا على! این طور نگو! زیرا کسى نیست که به مردم نیازمند نباشد.» عرض کردم:

«یا رسول الله! پس چه بگویم؟» فرمود:

«بگو:

"بار خدایا مرا به اشرار خلقت محتاج نکن!"» گفتم:

«یا رسول الله اشرار خلق چه کسانى هستند؟» فرمود:

«کسانى که اگر چیزى به کسى ببخشند، منّت گذارند، و اگر چیزى ندهند، عیب‏ گیرى کنند.» [12]

10- پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، به مردى که همراه کودکش بود، فرمود:

«این کیست؟» گفت:

«فرزندم!» فرمود:

«خداوند تو را از او بهره دهد، اگر میگفتم: "خداوند برکت دهد از این فرزند بتو" او را بر تو مقدم داشته بودم.» [13]

11- امام امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:

کسى از شما نگوید:

«الهى، از امتحان به تو پناه مى‏برم![14]» چه اینکه کسى نیست مگر اینکه مشمول امتحان است. اما اگر کسى خواست از خدا پناه جوید باید از فتنه‏ هاى گمراه کننده پناه جوید، خداوند سبحان مى‏فرماید:

«بدانید که اموال و فرزندانتان مایه امتحانند[15]». معنى آیه این است که خداوند آنان را به اموال و فرزندان آزمایش مى‏کند تا ناخشنود از رزق او و راضى به نصیب او را معلوم سازد، اگر چه خداوند سبحان از خود آنها به آنها آگاهتر است، ولى آزمایش براى این است که‏ کارهایى که سزاوار ثواب و اعمالى که موجب کیفر است آشکار گردد، زیرا بعضى از مردم عاشق فرزند پسر و متنفر از دخترند، و برخى عاشق افزایش مال و ناراحت از نقصان ثروتند.[16]


[1]  مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص: 277

[2]  الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 333

[3]  إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏1، ص: 76

[4]  مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص: 28

[5]  الدعوات (للراوندی) / سلوة الحزین، النص، ص: 114

[6]  مکارم الأخلاق، ص: 352

[7]  مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص: 258

[8]  بار خدایا من از تو روزى فراوان پاکیزه‏اى از روزیت را خواستارم

[9]  الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 552

[10]  (بار خدایا) از تو از روزى فراوانت خواستارم!

[11]  الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 552

[12] مجموعة ورام، ج‏1، ص: 39

[13]  مکارم الأخلاق، ص: 221

[14]  اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ

[15]  انفال / 28: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ

[16]  نهج البلاغه؛ حکمت: 93


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی