مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

هشت رذیله 8 / ناسپاسی 5 / والدین 4

| دوشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۷ ق.ظ

سلام علیکم - بسم الله


بخش پایانی بحث والدین را خدمت شما خوبان تقدیم می کنم.
چند نکته را که فکر کنم مهم هستند در برخورد با والدین خدمت شما عرض می کنم:
1. اهمیت والدین در عنوان آنهاست نه در شخصیتشان: ممکن است والدین دارای شخصیتی منفی و حتی غیر مسلمان باشند ولی عنوان آنها همیشه مقدس است. بخاطر همین عنوان است که گفته شده است: دعای پدر در حق فرزند مانند دعای پیامبر در حق امتش هست.
بنابرین نباید وقتی شخصیت منفی را از والدین خود شاهد هستیم این، ما را در احسان به آنها سست کند!
2. احسان به والدین به معنای انجام کاری زیبا و مناسب در راستای خوشحال نمودن والدین است. این کار بسته به شرائط و روحیات والدین متفاوت است. همیشه یک کار نمی تواند احسان باشد. شاید کاری در شرائطی احسان و در شرائطی دیگر اسائه و بدی کردن باشد.
اگر بدنبال احسان به والدین خود باشیم یقینا خداوند راه های آن را به ما نشان خواهد داد. او کمک خواهد نمود تا بتوانیم به تجارب مفیدی در این باره برسیم. همچنین یاری خواهد نمود تا والدینی را که از ما رنجیده اند و یا شخصیتا کمتر در مقابل احسان فرزندان، از خود انعطاف و مهربانی نشان می دهند، منعطف شوند و دست از کج خلقی بر دارند.
3. تلاش کنید تا هیچ یک از والدین شما نتوانند شما را در قضاوت بر علیه یکدیگر به یاری بخوانند. اختلاف والدین، برای فرزندان فتنه است. در فتنه باید بچه شتر نری بود که بخاطر بچه بودن پشتی برای سواری ندارد و بخاطر نر بودن پستانی هم برای نوشیدن ندارد (اولین حکمت نهج البلاغه).
4. در امر به معروف و نهی از منکر نمودن والدین، بسیار مراقب باشید که اولا مطمئن شوید که حتما لازم باشد که امر به معروف و نهی از منکر بکنید و ثانیا حفظ ادب را در این کار تمام و کمال رعایت کنید.
5. ناراحتی والدین در زندگی ما تأثیر می گذارد. حال اگر والدین در این نارحتی صاحب حق باشد، این تأثیر هم مادی است و هم معنوی:  اگر حق با آنها نباشد، تأثیر محدود در بعد مادی زندگی خواهد بود. والدین مثل باد هستند. باد اگر به نرمی بوزد زندگی را آباد می کند و اگر تند بوزد، آنچه را که آباد نموده است خراب می سازد.
6. هنگام بروز مشکلات زندگی حتما از والدین خود بخصوص پدر خود بخواهید تا برایتان دعا کند و اگر آنها در قید حیات نیستند، کنار قبر آنها رفته و دو رکعت نماز هدیه اشان کنید و از آنها بخواهید که از خداوند حل مشکلاتتان را بخواهند. این کار ارزشی همسنگ با رفتن به زیارت ائمه معصومین علیهم السلام را دارد.
7. در برخورد با والدین کاملا مؤدب باشید:
أ) جلوی آنها پایتان را دراز نکندی.
ب) اگر گوششان سنگین است دهانتان را به گوششان نزدیک کنید بجای آن که صدایشان را بلند نمایید.
ج) جلوتر از آنها وارد جایی نشده و یا خارج از جایی نشوید.
د) به آنها با «تو» خطاب نکنید.
ه) نگاهتان به آنها دریده و با خشم نباشد. بلکه توصیه شده است که با چشمان نیم باز که نشان علاقه زیاد شما به آنهاست باشد.
و) تا می توانید با نظراتی که می دهند مخالفت نکنید مگر این که مطمئن باشید هیچ کدورت و ناراحتی بوجود نمی آید.
ز) دست پدر و پیشانی مادرتان را ببوسید.
ح) پشت سر از آنها دفاع کنید و نگذارید کسی بد آنها را نزد شما بگوید.
ط) ...
8. در مرگ پدرِ خود تا می توانید بی تابی کنید حتی اگر قسمتی از آن نمایشی باشد. با خوب بودن، روح آنها را شاد نمایید که خداوند با یک ذکر بسم الله الرحمن الرحیم که فرزند گفته است و یا درست نمودن چاله ای که در مسیر خانه بوده است، عذابی را از پدری برداشته است.
9. در همه حالات عبادی خصوصا وقتی حال خوشی دارید بیاد والدین خود باشید و برایشان دعا کنید چه زنده باشند و یا وفات یافته باشند. بخصوص همیشه باید والدینی که از دنیا رفته اند و دستشان از هر ثوابی کوتاه است باشید.
10. آنچه برای والدین گفتیم برای پدر بزرگ و مادر بزرگ نیز صدق می کند.
نکته آخر این که خانمهایی ازدواج کرده اند توجه داشته باشند که احترام به والدین با همه اهمیتی که دارد اگر در تزاحم با خواست شوهر باشد باید خواست شوهر را مقدم داشت مگر این که بتوان او را راضی نمود. حتی اگر والدین به این خاطر از دست شما رنجیده شوند. بدانید که بدست آوردن رضایت خداوند مقدم بر جلب رضایت والدین است.

نظرات  (۶)

سلام مطالب عالی بودو اگر درمورد دراز کردن پا وامثالهم اجازه گرفته شود یا عذرخواهی کنیم مشکل ایجاد نمی کند 
پاسخ:
سلام علیکم
سلام علیکم
کار خلاف ادب با اجازه گرفتن درست نمی شود. مثلا حرف زشت خلاف ادب است هرچند طرف مقابل هم راضی باشد!
سلام
به راهنمایی نیاز دارم. گفتید امربه معروف والدین لازمه. در مورد رابطه پدرومادرم مشکلاتی وجود داره که هر روز داره این رابطه رو بدتر میکنه. نمیدونم بیشتر شبیه یه نوع لجبازیه. مادرم وقت زیادی رو با دوستان و خواهراش میگذرونه. میدونم این موضوع به خصوص بعد از برگشتن پدرم از سرکار ناراحتش میکنه. البته پدرم چیزی نمیگه ولی از رفتارش میشه فهمید. پدرمم به جاش آخر هفته همه وقتشو با دوستان و پدرومادرش میگذرونه. بیشتر یه لجبازی به نظر میرسه. دلم میخواد به مادرم بگم توجه بیشتری به پدرم داشته باشه. دلم میخواد به پدرم بگم اینقدر به مادرم بی تفاوت نباشه.اما نمیدونم چطوری بگم یا چیکار کنم. هر روز روابطشون سردتر میشه و این هر روز بیشتر از قبل نگرانم میکنه.

پاسخ:
سلام علیکم
آنچه گفتید بیشتر معلول است تا علت. یعنی اول رابطه به علتی دیگر سرد شده است و حالا این سردی خودش را اینگونه نشان می دهد.
به نظر می رسد شما فقط به عنوان فرزند وظائف خود را انجام دهید و تلاشی در این باره نداشته باشید زیرا کار خرابتر خواهد شد. سبب خواهد شد هر یک از والدین شما، دیگری را مقصر در این نگرانی شما را بدانند و به همین خاطر اختلافاتش تشدید شود.
سلام
تو خطاب کردن پدر و مادر اگه از روی بی احترامی نباشه و نوعی تلاش برای کم کردن فاصله و صمیمیت بیشتر باشه. باز هم درست نیست؟
پاسخ:
سلام علیکم
تو گفتن خواهی نخواهی مقام والدین را پایین می آورد. و انسان این پایین آمدن را حس نمی کند. شما خود را ملزم به شما گفتن کنید آن وقت خواهید فهمید چه تأثیر شگرفی در بالا رفتن منزلت والدین نزد شما خواهد داشت.
 
حاج آقا
ان شاء الله خداوند خیر جزیل در دنیا و آخرت به شما و والدینتون نثار کنه.
این مطلب آخرتون راجع به پدر و مادر حجت رو بر ما تموم کرد.
این همه چک و چونه که تو مطالب قبلی گفته شده، شاید به خاطر اینه که آدم وقتی فکر می کنم طرف حسابش یه آدم دیگست که شایستگی احسان رو نداره، دلش به درد می آد.
اما وقتی طرف حساب می شه خدا، و او دستور می ده که به کی محبت کن و چه بکن و چه نکن، قضیه به کلی تغییر می کنه و رنگ و بوی عشق می گیره و در دل رودی از امید جاری می شه.
خداوند، همون خداوندی که اکنون اینجاست، همون خدایی که پیش رسول خدا و علی مرتضی بود! یاریگرتون باشه.
التماس دعا داریم ازتون حاج آقا
همیشه و همه جا هر جا که حال خوش دعا رو داشتید، ما رو هم دعا کنید.
پاسخ:
سلام علیکم
همین دعاهای خیر شما عزیزان است که توشه راه ماست! عاقبت بخیر بشوید ان شاء الله!
سلام
- تا حالا اونچه که راجع به پدر و مادر شنیده بودم، فکر می کردم مادر از درجه اهمیت بیشتری نسبت به پدر در نزد خدا برخورداره، ولی با خوندن نوشته های شما فکر می کنم اینطور نیست. درست فکر می کنم؟
- در مرگ مادر نباید بی تابی کرد؟ همیشه فکر می کردم بی تابی به معنای اعتراض به مصلحت خداست.
- در انتخاب همسر چه باید کرد؟ اگر پدر و مادر با انتخاب ما مخالف بودند و انتخاب ما درست بود؛ یعتی بر اساس معیارهای ایمانی بود، و پدر و مادر به هیچ وجه از ته دل راضی نبودند و رضایت قلبیشون رو اعلام نکردند، چه باید کرد؟

پاسخ:
سلام علیکم
البته احسان به مادر  بیش از احسان به پدر توصیه شده است. ولی طاعت از پدر و اظهار بی تابی از فقدان او بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین دعای پدر اثری مؤثرتری نسبت به مادر دارد. شاید به این خاظر باشد که پدر بیشتر سمبل تدبیر است و مادر سمبل احساس. لذا طاعت از پدر طاعت از تدبیر است نه طاعت از احساس و همچنین دعا و نفرین پدر نیز بیشتر برخواسته از تدبیر است و نه احساس و لذاست که هدف اجابت بیشتر نزدیک است.
مقام پدر بیش این که مقامی احساسی باشد مقامی عقلی است. به همین خاطر انسانها به مادر خود بیشتر محبت می ورزند و به پدر بیشتر احترام می گذارند. وقتی احترام به مقام پدر با محبت مخلوط شود، آن وقت است که انسان کاری انجام داده است. و رشدی نموده است.
جلب رضایت عمیق در ابتدای کار لازم نیست وی شود با برخورد مناسب و اظهار کرنش در مقابل آنها به مرور این رضایت عمیق را جلب نمود فقط باید صبوری کرد و عجله نکرد و الا تأثیر معکوس دارد.
چرا در مرگ پدر باید بی تابی کرد؟ این مسئله چه منفعتی برای شخص داره؟
پاسخ:
سلام علیکم
بی تابی در مرگ پدر و برادر در احادیث توصیه شده است زیرا این کار تعظیم و تکریم مقام پدر و برادر است. اگر در جامعه انسانها احترام به این دو عنوان را بخوبی بیاموزند فکر می کنید جامعه دیگر مشکل جدی داشته باشد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی