مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله


دعای استغفار بند 19

اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ لَحِقَنِی بِسَبَبِ نِعْمَةٍ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَیَّ فَقَوِیْتُ بِهَا عَلَى مَعْصِیَتِکَ وَ خَالَفْتُ بِهَا أَمْرَکَ وَ قَدِمْتُ بِهَا عَلَى وَعِیدِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! و از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که گریبان گیرم شد به واسطه ی نعمتی که به من عطا کردی و با آن قوّت بر معصیت پیدا کردم و مخلافت امر تو نمودم، و با آن به سوی وعده ی عذابت نزدیک شدم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!

شرح:

نعمتها مجموعه اموری هستند که باعث رفاه زندگی انسان می شوند!

این رفاه هم زمینه عمل صالح را فراهم می کند و هم زمینه غفلت و لذت محوری را!

چه بسیار نعمتهایی که به انسان قدرت بر معصیت دادند مثل همین ارتباطات آسان امروزی! چقدر از این سهولتی که در انتقال اطلاعات فراهم آمده است بریا معصیت استفاده می کنند؟! و البته همین نعمت هم برای بعضی زمینه ای برای رشد و تعالی است!

یکی از نعمتها خواب هست! خصوصا خواب نزدیک صبح ! ولی همین خواب زمینه مخالفت امر خداوند دررابطه با اقامه نماز صبح است!

مثلا تنها انسان است که زیبایی را می شناسد! و برای آن هزینه زیادی هم می کند! ولی بسیاری راه افراط را در پیش می گیرند و برای این که زندگی خود را در مسکن و لباس و غذا و مرکب و همسر و وسائل زندگی و غیر زیبا و زیباتر کنند حدود الهی زیادی را زیر پا می گذارند!

وقتی نعمتها به عنون ابزاری برای انجام وظائف انسانی و ایمانی مورد نظر قرار نمی گیرند و خود می شوند هدف معلوم است که وعده های عذاب الهی را به هیچ می انگارند حال یا به این صورت که اصلا خداوند را تکذیب می کنند و یا روز قایمت را تکذیب می کنند و یا معذب شدن خود را تکذیب می کنند!

و این که معذب شدن خود را تکذیب می کنند یا به این خاطر است که کار خود را گناه نمی دانند و یا خود مستحق غفران و شفاعت می دانند! و یا میگویند کمی در دوزخ خواهیم بود نه بیشتر!!!

پس نعمتها کاهی موجب توامندی بر معصیت و گناه می شوند و گاهی موجب کاهلی در انجام دستورات خداوند می گردند و گاهی سبب سبک شمردن وعده عذاب می شوند!

نظرات  (۳)

باسلام وتحیت وخداقوت...قبلا پرسیده بودم ایا حس ششم صحیح است وشماگفتید بله ونوعی حس وحدس تقویت شده است که بواسطه ان حتی میتوان اینده راپیش بینی کرد.میخواهم بدانم چکونه میتوان این حس رادراین حدتقویت کرد؟
پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ داده شد!
باسلام من سخنرانی هایی راکه لینکش
ان راگذاشتیدگوش کردم،یک سوالی برایم ایجادشده وان اینست که چراشمامیفرماییددراینده هم کسانی نخواهدامندیاشهدای مااینکونه نبودکه بهجه ی خودراحتی باعلم به اینکه صرفایاری دین است نه رسیدن به حکومت جان خوددرافداکنندخب درصفات برخی بزرگان امده است که اینان به امام زمان گفتنددیگردنیای بدون تورانمیخواهیم بمیریم تا توبیایی .یاابنکه ماازنیات ودرونیات شهدامطلع نیستیم که بگوییم انهابرای حکومت یاچیزدیگری رفتندیابخاطرتنهایی دین ضمن اینکه درطول تاریخ وقایع وفجایع زیادی این قضاوت راسخت ترمیکند
پاسخ:
سؤال مفهوم نیست آن را باز نویسی کنید و با حوصله تاپیپ کنید!
باسلام وعرض تشکروخسته نباشیدخدمت استادعزیز،
من مدتهاست احساس میکنم صدایی دردرون همیشه درحال مکالمه است بگونه ای که اکرنمازم رابلندنخوانم ان صداباافکارخودش مراهمراه خواهدکردیعنی اگربهواهم کتابی هم بخوانم همآن صدادرذهنم میخوانداما مثلا موقعی که دارم صحبت میکنم ان صدابرای خودش حرف خودش رامیزندومن حرف خودم را.میخواهم بدانم مشکل کجاست یخصوص درقضیه نماز ودرصحبت هااین موضوع برایم ازاردهنده است..سپاسگزا رم
پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ داده شد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی