مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله


دعای استغفار بند26

اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُورِثُ الْأَسْقَامَ وَ الْفَنَاءَ وَ یُوجِبُ النِّقَمَ وَ الْبَلَاءَ وَ یَکُونُ فِی الْقِیَامَةِ حَسْرَةً وَ نَدَامَةً فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که موجب بیماری و نابودی و باعث گرفتاری ها و بلاها میشود، و در قیامت حسرت و ندامت در پیش خواهد داشت؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!

لغت:

الاسقام (سقم) به معنای مرضی است که پایدار مانده است و بیشتر در مریضیهای ظاهری و بدنی کار برد دارد بر خلاف «مرض» که در امور اختلالات باطنی هم بکار می رود!

شرح:

قسمتی مهمی از محرمات الهی مربوط به حوزه سلامتی جسم است! و باز قسمتی مهمی از این نوع از محرمات برای بشر ناشناخته مانده است که چگونه روی اختلالات جسمی تأثیر دارد!

البته این قسم از محرمات زیانشان منحصر در حوزه سلامت جسمی نیست بلکه می تواند دارای اثار زیانبار ملکوتی و روانی نیز باشد و این بیشتر به مرموز بودن علت حرمت این گونه محرمات می افزاید!

با توجه به معنی سقم که حکایت از بیماری پایدار دارد، گناهانی هستند که موجب بیماری دائمی شده و هم موجب فناء و از هلاکت و از دست رفتن دائمی یک یا چند نعمت از نعمات الهی در انسان گنهکار می شود!

بیماری تن در کنار فرود دیگر مصائب و بلاها خیل عیظمی از نعمتهای خداوند را تحت تأثیر قرار می دهد!

از بین رفتن این نعمتها دنیای فرد را بشدت دچار بهم ریختگی و رنج و عذاب می کند و در قبال این عذاب، در قیامت حسرت و ندامت فرد را دچار بدترین حالات روانی می سازد.

مقایسه جسم رنجور در دنیا و روان رنجور در قیامت، به درک بهتر هر یک از این دو کمک می کند!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی