مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

پاسخ / انفاق مستقیم

| جمعه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴ ب.ظ

سؤال 178:

سلام علکم 

نحوه انفاق به چه صورت است؟آیا مانندایمه  واولیاء باید خودمان فقراونیازمندان روشناسایی وبه خانه شان سر زد یا راههای دیگری دارد. توضیح  دهید ممنونم.
پاسخ:
سلام علیکم
انفاق کردن تنها کمک نمودن به نیازمندان نیست بلکه تقویت روحیه شکر گزاری و بعد تقویت روحیه قناعت و ساده زیستی هم هست!
خیلی ها هستند که مبالغ زیادی کمک به نیازمندان می کنند ولی چون با آنها ارتباط نزدیک ندارند همچنان خوی اشرافی خود را حفظ نموده اند و به همین خاطر کمی که از نعمتهایشان کاسته می شود بنای جزع و فزع را می گذارند و در نتیجه کمکهایشان نیز قطع می شود و یا از میزان آن کاسته می گردد.
بر این اساس ترجیحا شایسته است که با شناسایی فقراء کمک ها را مستقیم به دست آنها رساند و نیز این کار سبب می شود تا با نیازهای مختلف آنها انسان آشنا شود. همیشه نیازها محدود به خوراک و پوشاک نمی شود. مسائل درمانی هست، مسئله اشتغال هست و یا مشاوره و راهنمایی برای حل انواع مشکلات.
امام باقر علیه السلام وقتی پولی را به فقیر می دادند از او می خواستند پول را برگرداند. او می بر می گرداند و حضرت بر آن پول بوسه می زدند و بعد به فقیر بر می گرداندند و می فرمودند: ان الله یأخذ الصدقات خداوند است که صدقه ها را می گیرد و این صدقه به دست خداوند رسیده است پس تبرک شده و بوسه دارد!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی