مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

پاورقی / وحدت شیعه و سنی

| يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱ ب.ظ

سلام علیکم

ذیلا به چهار سؤال عمده در موضوع وحدت شیعه و سنی مختصرا پاسخ گفته ام! عزیران این پاسخها را در فضای مجازی نشر دهند تا در راستای هدف بسیار مهم وحدت شیعه و نسی که مورد آماج دشمنان اسلام است گامی برداشته باشیم!

1) هدف و ضرورت وحدت مسلمین چیست؟

وحدت شیعه و سنی به معنای تشکیل جبهه واحد برای تقویت بنیانهای اعتقادی و دینی مسلمانان است.

مسلمانان معتقد به یگانگی خداوند و نبوت حضرت محمد بن عبد الله و روز قیامت هستند.

و نیز ملتزم به نماز و روزه و حج و زکات و امر به معروف و نهی از منکر می باشند.

رسوخ اعتقادات دینی در همه زوایای فکر و اندیشه و قلب و عاطفه و نیز ایجاد زمینه های لازم برای پایبندی هرچه بیشتر مسلمین به اعمال عبادی و سلوک اخلاقی هدف عمده وحدت مسلمین است.

پرداختن به اختلافات مذهبی موجب تزلزل جوامع اسلامی خصوصا جوانان در امور اعتقادی شده و در نتیجه آنها را نسبت به رفتارهای دینی غیر پایبند می سازد.

2) برخورد با شخصیتهای محبوب و منفور میان شیعیان و اهل سنت باید چگونه باشد؟

در میان اهل سنت و شیعیان شخصیتهایی وجود دارند که عده ای آنها را تمجید و عده ای آن را لعن می کنند. و یا عده ای آنها را تکریم و عده ای این میزان تکریم را غلو می دانند.

وحدت در این حوزه می تواند اینگونه نقش ایفاء کند که روی ملاکهای محبوبیت و منفوریت شخصیتها تمرکز شود. و از تطبیقات تاریخی این ملاکها خودداری گردد.

مثلا ظلم بد است و باید با آن ستیز نمود و همه قدرت مسلمین در مسیر ظلم ستیزی فعال شود و اما این که در تاریخ صدر اسلام چه کسی ظالم بود نباید مورد مناقشه قرار بگیرد.

3) تولی و تبری با طرح وحدت چگونه قابل جمع است؟

این مسلم است که هر انسانی ملاکهای ارزشی و ضد ارزشی خود را با افراد پیرامون خود و یا افراد تاریخی تطبیق داده و به آنها محبت ورزیده و یا از آنها متنفر می شود. از خداوند برای افرادی طلب رحمت میکند و برای افرادی نیز طلب لعنت می کند.

تولی و تبری در میان همه انسانها وجود دارد.

ولی آیا ضرورت دارد که این قضاوتها به فردی که طوری دیگری درباره مصداقهای ارزشی و ضد ارزشی می اندیشد ابلاغ گردد؟

اگر هدف هدایت مخالف است نباید با لعن نمودن مصادیق ارزشی او، به قضاوتش توهین نمود. او اینگونه قضاوتش را تصحیح نخواهد کرد بلکه بیشتر برآن پای می کوبد.

هریک از اهل سنت و شیعیان باید با پایبندی بیشتر اعتقادی و دینی و اخلاقی رقیب خود را به تواضع وادارد و به او این گونه بفهماند که رهبران او بهتر توانسته اند راه کمال را نشان دهند و لذا بایسته است که از این رهبران تبعیت شوند.

4) آیا تقیه که میان شیعیان رائج است با شعار وحدت هماهنگی دارد؟

تقیه میان همه انسانها رواج دارد. تقیه به معنای مدارا نمودن و کتمان نمودن قسمتی از اعتقادات در مقابل دیگری است. تقیه می تواند هم بخاطر حفظ جان و مال و آبرو صورت پذیرد و هم برای نفوذ بهتر در دیگری بکار آید.

اصلا می توان انسانی را یافت که اعتقاد به تقیه نداشته باشد؟ آیا کسی هست که فکر کند انسان باید هرآنچه را که می اندیشد اظهار کند؟! هر اظهار عقیده ای باید با عقل بررسی شود و تبعات آن مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از سبک و سنگین نمودن نفع و ضرر آن درموردش تصمیم گیری شود.

انسانها بخاطر منافعی که وحدت با دیگران برایشان دارد از اظهار بسیاری از اعتقادات خود نزد مخالفینشان امتناع می کنند و کار درستی هم انجام می دهند.

کسی که اهل تقیه است دروغ نمی گوید. شیعیان نمی گویند ما به همه شخصیتهای مورد احترام اهل سنت علاقه داریم و یا آنها را نکوهش نمی کنیم. اهل سنت هم همین را به شیعیان می گویند. چیزی که آنها به یکدیگر می گویند این است که آنچه اکنون مهم است پیدا نمودن راه هایی و پیمودن این راه ها برای ارزشی شدن جوامع اسلامی در عصر حاضر است.

ادامه بحث را در اسک دین می توانید پی بگیرید.

نظرات  (۳)

  • جلسه میثاق
  • سلام علیکم حاج اقا... 
    عیدتون مبارک باشه... 
    معنای وحدت بابرادران اهل سنت چیست؟ایامابایدمحبت درونی به برادران اهل سنت پیداکنیم؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    وحدت را هر کسی به معنای تأکید بر نقاط مشترک و برای رسیدن به هدفی مشترک است.
    وقتی دو نفر می خواهند برای رسیدن به هدفی که هر دو آن هدف را مهم می شمارند همکاری کنند باید روی اختلافهای تکیه نکنند و تنها آنچه را که هر دو قبول دارند مورد تأکید قرار دهند.
    وحدت همان اتفاقی است که بین همسران می افتد و یا بین دوستان. علت اختلافات و دعواها بین همسران و دوستان مگر غیر پرداختن به موارد اختلافی است؟! در نقطه مقابل آنها که زندگی آرامی دارند چه در محیط خانواده و چه در محیط دوستان و همکاران آیا آنها بایکدیگر هیچ مورد اختلافی ندارند؟ قطعا دارند ولی از این موارد چشم پوشی می کنند و آنها را ندید می گیرند و می اندیشند که بدون این موارد چگونه می توانند با هم تفاهم کنند.
    پس وحدت راز همزیستگی هر انسانی با انسان دیگر است.
    حتی می شود گفت انسان در همزیسیتی با غیر انسانها نیازمند به روحیه وحدت و مدارا است. انسانها نمی توانند همه پدیده های پیرامون خود را آنطور که خود می پسندند تغییر دهند. هر پدیده ای دارای شکل و وضعیتی است که تغییر نمی کند. انسان باید با احترام به وضعیت غیر قابل تغییر اشیاء اطراف خود، از آنها به نفع خود بهره بگیرد.
    آری وحدت بین شیعه و سنی چیزی جدا از وحدت انسان با غیر خود نیست!
    فکر مى کنم یک اشکال نایپى وجود دارد؛

    احتمالا منظور از " نباید مورد مناقشه قرار نگیرد." این است که " نباید مورد مناقشه قرار بگیرد."
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون. تصحیح شد!
    سلام
    حاج آقا اینکه میگن تا قبل از دوران صفویّه مرجع تقلید و رساله وجود نداشته و از اون زمان ابداع شده جریانش چیه؟
    خیلی برام مهمه چون با افرادی مواجه شدم که بخاطر همین مسئله با اینکه به واجبات و محرمات دینشون اهمیّت زیادی می دن، قبول ندارن که باید مرجع داشته باشن و مثلا خمس شون رو خودشون به فقرا می دن چون مرجع اصلا ندارن و یا قبول ندارن!!!
    پاسخ:
    سلام علیکم
    رساله فارسی به این نحوی که الان رائج است بله از زمان صفویه رواج یافته است ولی قبل از آن به نحو دیگری شیعیان از فتواای علماء مورد نظر خود اطلاع کسب می کردند.
    معروفترین کتابی که برای اطلاع عموم مردم از مسائل فقه شیعه نوشته شده است کتاب «من لا یحضره الفقیه» است. همچنان که از نامش پیدا است این کتاب نوشته دشه است برای آنها که فقیهی نزد آنها حاضر نیست تا پاسخ مسائل فقهی اشان را بدهد و شیخ صدوق در قرن چهارم هجری این کتاب را که این که در چهار جلد در بازار نشر وجود دارد نوشت تا این خلاء را پر کند. این کتاب جزء کتب چهارگانه ای است که از بالاترین اعتبار نزد شیعه برخوردار است!
    اما در باره مسئله تقلید: هرکسی که می خواهد عملی را به عنوان عملی دینی انجام دهد باید انتساب آن عمل را دین یقین کند. این یقین یا با اجتهاد بدست می آید و یا با احتیاط و یا با تقلید. حصر یقین مورد در این سه مورد عقلی است و راه چهارمی برایش متصور نیست!
    اما درباره خمس، مصرف خمس نیازمندان نیست! زکات برای نیازمندان است. خمس از آنِ سادات و حوزه های علمیه است. و تصرف در آن مختص حاکم شرع و یا نماینده ایشان است. حتی اگر کسی بخواهد سهم سادات را خود بپردازد باید از حکام شرع که همام مرجع تقلدیش باشد اجازه بگیرد. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی