گزیده بیانات در دیدار دستاندرکاران همایش ملی حکیم طهران (مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی)
97/02/03 گزیده بیانات در دیدار دستاندرکاران همایش ملی حکیم طهران (مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی)
علی مدرس و ضرورت نقد و نوآوری در علوم عقلی پیشرفت غربیها در موضوع
از
جملهی خصوصیّات مرحوم آقا علی مدرّس این است که ایشان نقّاد ملّاصدرا است
یعنی به همین اندازه، ایشان فلسفه را پیش برده یعنی حرفهایی دارد در نقد
ملّاصدرا؛ این کار بایستی انجام بگیرد؛ اشاره به نقدِ ملّاصدرا نمیخواهم
بکنم، [بلکه] میخواهم عرض بکنم بحثِ نقّادی و بحث حرفِ نو به میان آوردن و
بهاصطلاح نوآوری در علوم عقلی، یک مسئلهی بسیار مهمّی است. گاهی هست که
یک مکتبی یا یک فکری، چند تفسیر دارد؛ کمااینکه الان در این کار، غربیها
[فعّالند] -چون غربیها در زمینهی تبلیغات و روابط عمومی واقعاً با ما
قابل مقایسه نیستند، خیلی قویتر و پیشرفتهتر از ما هستند در این زمینه؛
شما فرض کنید راجع به هگل، مِنبابِمثال، تفاسیر متعدّد از حرفهای او و از
کتابها و متونی که او نوشته میبینید- یعنی برداشتهای گوناگون را بیان
میکنند؛ خودِ این کمک میکند به پیشرفت فکر و منطق و عقلانیّت در حوزهی
علوم عقلی.
لزوم معرفی بزرگان جریانهای فکری عقلی خصوصا حکمای تهران
در
مورد بزرگداشتها؛ این کار، کار مهمّی است. ما به بزرگداشت کسی مثل آقا علی
مدرّس نباید به این چشم نگاه کنیم که حالا یک آدم بزرگی را داریم معرّفی
میکنیم؛ نه، این معرّفیِ یک جریان فکری است، مطرح کردن یک اندیشه و یک
اندیشهورز بزرگ است. آقایان [عنوان کنگره را] نوشتید مدرّسِ تهران، حکیم
تهران؛ خب بله، ایشان در تهران بودهاند و حکیم تهران هم هستند، منتها حکیم
تهران، فقط مرحوم آقا علی مدرّس نیست. من الان همینطور که آقایان صحبت
میکردید، چند اسم راجع به همین حکمایی که در صدسال اخیر در تهران بودهاند
[به ذهنم آمد]؛ از میرزا ابوالحسن جلوه، تا آقا محمّدرضای قمشهای که در
[زمینهی] عرفان است، تا مرحوم هیدَجی، تا مرحوم میرزا عبدالله زنوزی.
میرزا عبدالله زنوزی پدر ایشان است و آقا علی شاگرد پدرش است؛ هر دو شاگرد
ملّاعلی نوری اصفهانند. مرحوم ملّاعلی نوری هم یکی از آن بزرگان این
-بهاصطلاح- مِضمار(میخ) و این میدان است؛ یعنی اینها کسانی هستند که
فلسفهی ملّاصدرا را احیاء کردند. فلسفهی ملّاصدرا بعد از یک برههای از
زمان، مورد تهاجم شدید قرار گرفت و افول کرد؛ بعد یک کسانی در اصفهان پیدا
شدند [و آن را احیاء کردند] که همهی آنها هم در اصفهانند؛ البتّه غالباً
هم اصفهانی نیستند؛ مثل ایشان که اصفهانی نیست، مثل خیلی از آقایان و
بزرگانی که اسمشان آورده میشود؛ اینها اصفهانی هم نیستند لکن مرکز، اصفهان
بوده؛ این نشاندهندهی این است که اصفهان مرکز علوم عقلی بوده. بعد این
پدر و پسر -مرحوم میرزا عبدالله زنوزی و مرحوم آقا علی حکیم- منتقل میشوند
به تهران و آنوقت، تهران مرکز علوم عقلی میشود. بههرحال اینها خیلی
شخصیّتهای بزرگیاند؛ تا این اواخر که میرسد به مثلاً مرحوم آمیرزا مهدی
آشتیانی، آمیرزا احمد آشتیانی، مرحوم شاهآبادی. آمیرزا مهدی خیلی معروف
است لکن آمیرزا احمد آشتیانی بهعنوان یک حکیم، معروف نیست؛ درحالیکه
ایشان فلسفهدان بزرگ و واقعاً حکیم بوده؛ [همینطور] مرحوم آشیخ محمّدتقی
آملی که ایشان خب شرح منظومه دارد -ملاحظه کردهاید- یعنی حکیم بوده؛
[البتّه] فقیه است، فقیه بزرگی است، در حدّ مرجع تقلید است امّا حکیم است
یعنی دارای [تخصّص] علوم عقلی است. به نظر من اینها را یکییکی باید از
کُنج انزوا و آن خلوت گمنامیشان بیرون کشید و اینها را مطرح کرد؛ اینها
حرف دارند، مطلب دارند.
ضرورت بیرون کشیدن لبّ سخنان حکماء از کتابهایشان
شما
کتاب بدایع الحِکَم مرحوم آقا علی حکیم را مثلاً در اینجا چاپ کردید؛ خب
باید کسی بنشیند این کتاب مفصّل را بخواند تا بفهمد که آقا علی چه میگوید؛
چند نفر آماده هستند که بخوانند این کتاب را؟ چند نفر دارید که توانایی این
کار را داشته باشند؟ این احتیاج دارد به همان [کاری] که دربارهی مرحوم
ملّاصدرا من گفتم(در کنگرهی ملاصدرا ۱۳۸۰/۹/۸) -و یک کار کوچکی هم البتّه
شده؛ بد نیست- که یک جمعی یا یک هیئتی بنشینند و لبّ فلسفهی آقا علی حکیم
را دربیاورند و اصلاً بگویند ایشان چه میگوید، حرفش چیست، مطلب موردنظرش
چیست. یکوقتی حضرت آقای جوادی یک کتابی را از آقا علی -به نظرم یک کتاب یا
رسالهای از رسالههای ایشان بود- آوردند به من نشان دادند که «ایشان
اینجا در جواب این مطلب، این را گفته»؛ الان آن حرف یادم نیست امّا میدانم
که حرف مهمّی بود. خب اینها استخراج بشود، بیرون بیاید از ضمن کتابهای
ایشان یا رسائل ایشان. ایشان یک رساله در «وجود رابطی» ظاهراً دارد؛
رسالههای متعدّدی آقا علی حکیم دارد؛ بنشینند اینها را تدوین کنند تا
ناگهان تهران -که شما میگویید مرکز حکمت در یک دورهای بوده- احساس کند که
ایشان یک فکر فلسفیِ عمیقِ قویای را در مثلاً فرض کنید صد و چند سال پیش
که ایشان از دنیا رفته -ظاهراً حدود ۱۳۰۷ ایشان از دنیا رفت- یکچنین فکری
را در تهران مطرح کرده؛ یعنی خلاصهگیری بشود و تبیین بشود آن مکتب ایشان و
حرف ایشان و مبنای ایشان. و همچنین دیگرانی که هستند [مثل] مرحوم آمیرزا
ابوالحسن جلوه (رضوان الله علیه)؛ ایشان حواشی زیادی بر اسفار دارد؛ خیلی
هم خوشخط بوده. میگویند ایشان نسخههای مختلف اسفار را که تدریس میکرد، هر
نسخهای که دستش بود، در هرجایی ایشان یک حاشیهای همانجا مینوشت؛ یکی از
این نسخههای اسفار -که اسفاری است با حواشیِ دستنوشتهی مرحوم میرزا
ابوالحسن جلوه یا حاج میرزا ابوالحسن جلوه؛ نمیدانم مکّه هم رفته بوده یا
نه- دست بنده افتاد و آن را اهدا کردم به کتابخانهی مؤسّسهی آقای مصباح
که الان آنجا باید باشد و قاعدتاً هست. خب ایشان حرف دارد؛ میدانید که
میرزا ابوالحسن جلوه جزو منتقدین ملّاصدرا است یعنی جزوِ افرادی است که در
بسیاری از مبانیِ ملّاصدرا ایشان حرف دارد، استدلال دارد، مثل خود آقا
علی؛ ایشان هم همینجور [است]؛ خب ببینیم حرفهای ایشان چیست؛ یک نفری
استخراج کند این حرفها را، دربیاورد، مطرح کند. اینها به نظر من کارهای
بسیار مهمّی است که زمینمانده است؛ ما دیر به این فکر افتادهایم و باید
همهی اینها را انجام بدهیم.
لزوم ترویج علوم عقلی و تدریس آن در حوزه های علمیه
دعوت
جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ توجّهِ حوزهها به علوم عقلی و
بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد
تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و
این حرفها در قم زیاد شده؛ بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را
شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس
فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان
میبینیم بعضی از افرادی که در غیر قم بهعنوان فلسفهدان شناخته میشوند و
مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا
اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خواندهاند و یک اصطلاحی را بر
زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزهی
علمیّه باشد. تهران هم همینجور؛ حوزهی علمیّهی تهران هم که یک روزی
مرکز علوم عقلی بوده، امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در
آن رواج پیدا بکند، این به نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود
انشاءالله.