گزیده بیانات در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیهالسلام)
| يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۵ ق.ظ
97/04/09 گزیده بیانات در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیهالسلام)
صبر (ماندن در میدان و دیدن اهداف بلند انقلاب) و تقوا (مراقبت از خود در مقابل دشمن) مانع آسیب دشمنان پر کینه
چندین
آیه است دربارهی دشمنان عنود و لبریز از بغض و کینهی اسلام و مسلمین و
پیامبر که آنها را بیان میکند. قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما
تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ؛(آل عمران: 118) بعد از آنکه این خصوصیّات را در
مورد این دشمنان ذکر میکند -که این دشمنان، خصوصیّاتشان منطبق است با
خصوصیّات همین دشمنانی که امروز شما دارید و ملّت مسلمان ایران دارد و
ایران اسلامی دارد که واقعاً «قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما
تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ»؛ یا «اِن تُصِبکَ حَسَنَةٌ تَسُؤهُم»،(توبه: 50)
اگر شما یک افتخاری به دست بیاورید، یک موفّقیّتی به دست بیاورید، آنها
عمیقاً ناراحت میشوند- و بعد از آنکه این آیات ذکر میشود، در پایان، قرآن
اینجور میگوید، میفرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم
کَیدُهُم شَیئًا»؛(آل عمران: 120) این یک قانون -قانون آفرینش- است. صبر و
تقوا موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همهی
تواناییهایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛
لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند
برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط صبر و تقوا. من امروز این را میخواهم در این
میدان پُرمعنا و پُرمغز، به شما جوانان عزیز -که حقیقتاً نور چشم این
ملّتید- عرض بکنم. این درس فقط برای شما هم نیست؛ برای همهی ملّت است،
برای همهی سپاه است، برای همهی نیروهای مسلّح است، برای همهی آحاد جامعه
است، بخصوص برای مسئولان و مدیران جامعهی اسلامی است؛ صبر وتقوا.
صبر
یعنی چه؟ صبر یعنی در میدان باقی ماندن، از میدان بیرون نرفتن. بعضی از
میدان میگریزند؛ بعضی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره میگیرند؛ این
خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر
یعنی چشم به هدفهای دور و به افقهای دور دوختن؛ چشم دوختن به هدفهای دور.
گاهی انسان از یک موفّقیّت نقد خرسند میشود، خوشحال میشود، گاهی مغرور
میشود، و خطرناک این است که قانع میشود؛ این خطرناک است؛ این موجب میشود که
انسان در میدان باقی نماند. نه، هدفِ دور را نگاه کنید، قلّه را نگاه
کنید؛ ببینید پیام حقیقی انقلاب و نظام اسلامی چیست و ملّت ایران را و امّت
اسلامی را و در نهایت جامعهی بشری را به سمت چه هدفی میخواهد حرکت بدهد؛
به آنجا نگاه کنید. حرکت انقلاب اسلامی یک چنین صبری را لازم دارد. شما
نگاه کنید؛ در دوران صدر اسلام، در آن دهههای اوّل که سختی زیاد بود
-بخصوص در دوران پیامبر اعظم- صبر کردند، ایستادگی کردند، مقاومت کردند؛
نتیجه این شد که با وجود نابسامانیها و ناهنجاریهایی که برخلاف دستور
حقیقی اسلام انجام گرفته بود، امّا اوج تمدّن بشر در قرن سوّم و چهارم هجری
متعلّق به ملّت مسلمان و کشورهای اسلامی است. قضیّه اینجوری است؛ اگر صبر
کردیم، افقهای دور مال ما است؛ اگر شما امروز ایستادید، نسلهای آینده به
آن قلّه دست خواهند یافت. آنها به قلّه میرسند امّا این هنر شما است، این
کار شما است. البتّه من امیدوارم به توفیق الهی شما جوانهای امروز هم، نسل
امروز هم، آن روز را مشاهده کنید و به توفیق الهی مشاهده خواهید کرد.
انقلاب، ریشهدار است، آیندهدار است و نیازمند استمرار است. این صبر.
و
تقوا؛ تقوا با معنای گستردهی خود در این آیهی شریفه مورد توجّه قرار
گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف
از جادّهی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم
به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن، به قرینهی آیات قبل از
این آیه که دربارهی دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید. انسان در
میدان جنگ یک جور زندگی میکند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی
میکند. انسان در سنگر یک جور مینشیند، یک جور استراحت میکند، یک جور
میخوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانهی خود یک جور دیگری میخوابد و زندگی
میکند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همهی ما باید بدانیم. تقوا به این
معنا است: مراقبت از خود در مقابلهی با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن -به
دشمن اعتماد نکنید- تقوا به این معنا است؛ به معنای مراقبت از حیله و مکر
دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید،
بدانید چه کار دارد میکند، چه حیلهای به کار میزند؛ آماده باشید، مراقب
باشید؛ حیلههای دشمن هم فقط حیلهی نظامی نیست. و هم تقوا به معنای رعایت
تدبیر [است]؛ پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و پرهیز از سستی و
سهلانگاری؛ این شد معنای آیهی شریفه. اگر آن صبر و این تقوا را شما
جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجهی
اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجهی بعد، به کار ببندند، لا
یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ هیچ ضربهای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما
برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود.
ایمان (استقبال از شهادت) مؤلفه اقتدار ملت بعد از انقلاب
ما
مثل بعضی از کشورهای دیگری که انقلاب کردند، بیخدا، بیتوکّل، بیمعنویّت
نبودیم که وسط راه بمانیم؛ ایمان، ما را نگه داشت، ما را حفظ کرد، ما را
هدایت کرد، ما را پیش برد؛ این ایمان گوهر ذیقیمتی بود؛ روحی بود در کالبد
این حرکت عمومی؛ روح امید را ایمان در ما زنده کرد؛ روح ایثار و فداکاری
را ایمان در ما زنده کرد. اینکه یک مادری سه فرزند جوان خود را که مثل گل
آنها را در آغوش خود پرورش داده به میدان جنگ بفرستد و جان آنها را در معرض
خطر قرار بدهد و بعد هم افتخار بکند که این کار را کرده است، این جز با
ایمان امکانپذیر نبود؛ آن جوانی که پیش فرماندهان، از زندگی راحت و
آسودهی خود با اصرار و التماس و گریه صرفنظر کند که او را ببرند به میدان
جنگ، جز با ایمان امکان نداشت. ایمان، امید را، ایثار را، اقدام را در
ملّت برانگیخت، جوانها به حرکت درآمدند، سپاه درست شد، جهاد درست شد، بسیج
درست شد، حرکتهای عمومی درست شد، نیروهای مسلّح جان تازهای گرفتند،
توانستند حضور حقیقی خودشان را وسط میدان نشان بدهند، مجموعههای خدماتی به
وجود آمد، مجموعههای سازندگی به وجود آمد، مجموعههای علمی به وجود آمد،
حرکت علمی در کشور آزاد شد و مردم، نخبگان، عناصرِ فعّال و کوشنده، طعم
استقلال و سربلندی و سرافرازی خودشان را چشیدند؛ اینها مؤلّفههای اقتدار
ملّی است؛ اقتدار ملّی یعنی این.
حکومتهای ذلیل منطقه و جوشش از درون موجب اقتدار ملی
معنای
اقتدار ملّی این نیست که انسان پولهای کشور را به یک کشور بیگانه بدهد و
سلاحهای مدرن او را بخرد و در انبار ذخیره کند که خودش حتّی قادر نباشد
بدرستی از آنها استفاده بکند؛ این حماقت است، این اقتدار نیست. اقتدار ملّی
این نیست که یک کشوری از آن طرف دنیا بیاید برای حمایت از یک حکومتی و یک
دولتی، در آنجا پایگاه بزند و حضور پیدا کند وخون ملّت را بمکد و هر غلطی
میخواهد در آن کشور بکند برای اینکه این خاندان منحوس را مثلاً در کشور حفظ
کند؛ اینها اقتدار نیست، اینها ذلّت است. اقتدار این است که یک ملّتی از
درون بجوشد؛ هم علم را، هم نظامیگری را، هم سازندگی را، هم پیشرفت را، هم
عزّت بینالمللی را برای خود کسب کند. اینها مؤلّفههای اقتدار ملّت ایران
است؛ این را شما امروز دارید، خوبش را هم دارید، ظرف پُرش را هم دارید به
توفیق الهی؛ باید از این عناصر قدرت، بجا و بهنگام استفاده بشود.
چهل سال استقامت در مقابل آمریکا دلیل بر قدرت ملت ایران
بعضی
به ما میگویند «آقا، شما در تشریح و توصیف قدرت ملّت ایران مبالغه نکنید»؛
من در جواب میگویم ما مبالغه نمیکنیم، ما واقعیّت را میگوییم. بزرگترین
دلیل برای اقتدار ملّت ایران و قوّت و قدرت ملّت ایران، این است که چهل سال
است که یکی از سفّاکترین و بیرحمترین و رذلترین قدرتهای دنیا یعنی
آمریکا در مقابل ملّت ایران مشغول کارشکنی و شرارت است و نتوانسته است به
این ملّت زیانی وارد کند و نتوانسته هیچ غلطی بکند و ملّت ایران راه خودش
را در پیش گرفته و پیش رفته و قویتر شده؛ این نشانهی قدرت ملّت ایران
است. اگر ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی مقتدر و قوی نبود، یکدهمِ تلاشی
که دشمنان میکنند کافی بود که این ملّت را مغلوب کند و نظام محبوبشان را
از آنها بگیرد؛ نظام در مقابل آنها ایستاده، روزبهروز هم قوی شده.
لیبرال، کمونیستهای مسلح و منافقین سه جریان معارض روزهای نخستین انقلاب و جریان غیر مهم تحجر
سه
جریان معارض از روز اوّل انقلاب در مقابلهی با انقلاب اسلامی و حرکت امام
بزرگوارمان پیدا شدند: یک جریان، جریان بهاصطلاح لیبرالِ متمایل به غرب و
آمریکا و دلبستهی آمریکا و غرب بودند؛ یک جریان، کمونیستهای اسلحه به
دستی بودند که از هیچ چیز ابا نداشتند و پرهیز نمیکردند؛ یک جریان دیگر،
منافقینی بودند با ظاهر اسلامی و باطن خُبث(پلیدی) کفر و بیهویّت که حتّی
حاضر شدند بروند زیر پرچم صدّام بدنام سینه بزنند و آنجا بِایستند و [از
او] استفاده کنند. اینها سه جریان اساسی بودند در این کشور؛ هر سه جریان
مغلوب و منکوب انقلاب اسلامی شدند و حالا با تملّق به قدرتها، با خبرچینی و
دادن خدمات جاسوسی به دولتهای امثال فرانسه و انگلیس و آمریکا و مانند
اینها، در زیر سایهی آنها استفاده میکنند. یک جریان هم البتّه جریان
متحجّر و مرتجع داخلی بود که آن هم به نوع دیگری در مقابل انقلاب و در
مقابل حرکت انقلاب میایستادند و مزاحمت میکردند که آنها البتّه خیلی قابل
ذکر و قابل توجّه نبودند و ملّت از آنها عبور کرد؛ جریان مزاحم ارتجاع و
تحجّر و دینتراشی. جمهوری اسلامی به کمک ملّت، با ابتکار و قدرت جوانانِ
این ملّت، توانست آن دشمنان خارجی و این دشمنان داخلی را به عقبنشینی
وادار کند و آنها نهفقط نتوانند به جمهوری اسلامی آسیب برسانند بلکه
نتوانند جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی را بگیرند.
ائتلاف آمریکا با حکام منطقه دلیل بر قدرت ایران و عجز آمریکا
یک
دلیل بر قدرت جمهوری اسلامی، همین ائتلافهایی است که آمریکا در منطقه
انجام میدهد. اگر آمریکا میتوانست در مقابل جمهوری اسلامی کار مورد نظر خود
را انجام بدهد، احتیاج نداشت با این کشورهای روسیاهِ بدنامِ مرتجع، در
منطقه ائتلاف تشکیل بدهد و از آنها کمک بخواهد و برای ایجاد اغتشاش و
ناآرامی و ناامنی از آنها کمک بگیرد؛ این نشاندهندهی این [قدرت] است.
البتّه دشمنیهای آنها، دشمنیهای آمریکا، روزبهروز بیشتر شده است، نفرت
ملّت ایران هم از آمریکا روزبهروز افزایش پیدا کرده است.
یکی بودن ملت ایران با نظام اسلامی و جدایی ایندو آخرین ترفند دشمن
امروز
برنامهی دشمن، بعد از مأیوس شدن از همهی کارهای دیگر، ایجاد شکاف بین
نظام جمهوری اسلامی و ملّت عزیز ایران است. این حماقت آنها است؛ نمیدانند
که نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملّت ایران نیست، اینها قابل جدا شدن
نیستند. نظام اسلامی یک نظامِ بوروکراتیکِ جدای از مردمِ نشستهی در کاخها و
قصرها نیست؛ نظامی است از خود مردم تشکیلیافته، متّکی به آحاد مردم و به
ایمان مردم و به محبّت و عواطف مردم است؛ این نظامِ اسلامی است؛ این را
چطور میخواهند از مردم جدا کنند؟ البتّه شش رئیسجمهور دیگر قبل از این شخص
هم این تلاش را کردند و همهی آنها از میدان خارج شدند و نتوانستند این
مقصود شیطانی را انجام بدهند. این فشارهای اقتصادی [آنها] هم که عمدتاً روی
مردم فشار میآورد، بهخاطر این است که شاید بتوانند مردم را به ستوه
بیاورند، خسته کنند. ما به حول و قوّهی الهی پیوندمان را روزبهروز با
مردم بیشتر و قویتر خواهیم کرد؛ ما انسجام دشمنشکن خودمان را حفظ میکنیم؛
ما جوانان مؤمن و پُرانگیزه و اهل اقدام را هر روز بیشتر از گذشته به حول و
قوّهی الهی تقویت میکنیم.
بیشتر بودن هزینه تسلیم از هزینه استقامت
بعضی
نسخهی دیگری را تجویز میکنند، میگویند تسلیم بشویم تا دشمن علیه ما
موذیگری نکند؛ اینها نمیدانند که هزینهی تسلیم شدن بمراتب بیشتر از
هزینهی مقاومت کردن و ایستادگی کردن است. بله، ایستادگی کردن ممکن است
هزینهای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن
هزینه برای ملّتها ارزش دارد؛ امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و
خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بیهویّت شدن هیچ اثری ندارد؛ این را
بایستی همه بدانند. این قانون لایتخلّف پروردگار است که فرمود: فَلا
تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم
وَ لَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛(محمد صلی الله علیه وآله: 35) سست نشوید،
دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر
هستید «وَ لَن یَتِرَکُم» -یعنی «لَن یَنقُصَکُم»- خدای متعال برای شما کم
نمیگذارد در مقابل مجاهدتی که انجام دادهاید، پاداش این مجاهدت را بهطور
کامل به شما خواهد داد.
- ۹۷/۰۴/۱۰