هشت رذیله 105 / لجاجت 57 / توبه از لجاجت 52 / شرح دعای استغفار 51 (بند 43)
سلام علیکم - بسم الله
دعای استغفار بند 43
اللَّهُمَّ
وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُوجِبُ عَلَیَّ صَغِیرُهُ أَلِیمَ عَذَابِکَ وَ
یُحِلُّ بِی کَبِیرُهُ شَدِیدَ عِقَابِکَ وَ فِی إِتْیَانِهِ تَعْجِیلُ نَقِمَتِکَ
وَ فِی الْإِصْرَارِ عَلَیْهِ زَوَالُ نِعْمَتِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش
میطلبم برای هر گناهی که کوچک آن باعث عذاب دردناک و بزرگ آن عقوبت شدیدت را در پی
دارد، و انجام دادن آن باعث تعجیل نقمتت میگردد، و اصرار بر آن زوال نعمتت را در پی
دارد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
لغت:
الیم (ألم) به معنای درد شدید است و الیم یعنی پردرد. نباید این کلمه را متعدی یعنی «دردآور» معنی نمود!
شرح:
در فراز فوق دو نکته در باره گناه بیان شده است:
نکته اول این است که گناهان صغیره دارای عذابی دردناک و گناهان کبیره دارای عذابی سخت است!
صفت «شدید» برای عذاب می تواند صفت «الیم» را هم با خود داشته باشد. لذا صفت شدید، حکایت از عذابی هولناکتر از صفت الیم می دهد به همین خاطر برای گناهان کبیره صفت شدید آوره است در مقابل گناهان صغیره که صفت الیم برایشان آمده است!
بزرگی و کوچکی گناه بخاطر میران حس طغیان در مقابل خداوند است. هر گناهی که با اراده مستقل تری صورت گرفته باشد و عوامل خارج از اراده انسان کمتر در آن مؤثر باشد قطعا بیشتر، حکایت از طاغیگری انسان در مقابل خداوند دارد!
نکته دوم این است که گناه برای یک بار انجامش عقوبت الهی را بدنبال دارد ولی با تکرار آن موجب زوال نعمت می شود!
زوال نعمت مهمتر از عقوبت است! ممکن است عقوبت ضرری مالی باشد ولی زوال نعمت یعنی کلا نعمت رفاه زائل شود.
مثلا یک بار سیگار کشیدن هم ضرر دارد ولی موجب از بین رفتن نعمت سلامتی نمی شود ولی اگر این عمل تکرار شود آن وقت انسان مبتلا به بیماریهایی می شود که کلیت سلامتی او را در مخاطره قرار می دهد!
- ۱ نظر
- ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۳