مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر

تمرینی برای تدبر روی اندیشه های ناب

مشق تدبر
طبقه بندی موضوعی

سلام علیکم - بسم الله


دعای استغفار بند 11

 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ فَخَالَفْتُکَ إِلَیْهِ أَوْ حَذَّرْتَنِی إِیَّاهُ فَأَقَمْتُ عَلَیْهِ أَوْ قَبَّحْتَهُ لِی فَزَیَّنْتُهُ لِنَفْسِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که مرا از آن نهی کردی و من مخالفت تو نمودم؛ یا مرا از آن بر حذر داشتی و من بر ارتکاب آن ایستادگی کردم یا آن را برایم زشت شمردی و من آن را برای خود زینت دادم؛ پس بر محمد آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!

لغت:

حذر، به معنای پرهیز بخاطر ترس است! و تحذیر یعنی ترساندن و پرهیز دادن از امری ناپسند است!

اقامه، وقتی با «علی» می آید به معنای سوار شدن بر کاری و تسلط کامل بر آن است!

قبح، در مقابل مفهوم حسن است! قبح یعنی خارج شدن یک شیء از حد اعتدال!

شرح:

انسان همیشه در تقابل با خداوند عمل می کند! کافی است خداوند او را از عملی نهی کند و یا او را نسبت به عملی بر حذر دارد و یا زشتی کاری را به او بنماید، تا به همان عمل نهی شده بپردازد و برای انجام نسبت به آنچه به او هشدار داده شده است اقدام پرقدرتی بنماید و عمل زشتی را برای خود تززین کند!

این تقابل نفس و رب زمینه وسوسه های شیطان را آماه می کند ولی تقابل اصلی بین همان نفس و رب است نه شیطان و رب! شیطان خودش با خداوند تقابل دارد ولی این تقابل به معنی تقابل نفس با رب نیست!

خداوند با عناوین حرام و مکروه و نجس و باطل و ناقص و غیره زشتی اعمال زشت را به ما می نمایاند! و همچین با وعده عذاب خفت بار که بار بر این اعمال می شود ما را هشدار می دهد و از آ« نهی می کند ولی نفس در پی زیبا جلوه  دادن و مفید نمایاندن این اعمال می شود!

در این میان - خصوصا در عصر ارتباطات – نفوس دیگر انسانها بیاری یکدیگر شتافته و خوراکهای فکری شیطانی را برای هم آماده می سازند.

پس ضربه اصلی را نفس بر پیکره شریعت با زدون قبح کارهای زشت و حرام می زند. و به همین خاطر مرکز ثقل تبلیغات دشمنان اسلام قبح زدایی از محرمات شرعی است!


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی